Khamis, 29 April 2010

Dakwa Pelanggan Riba' Di Bawah Jenayah Syariah


Alangkah baik jika pelanggan riba' juga dimasukkan antara pesalah jenayah syariah untuk mendidik umat Islam spy tidak memilih sistem riba'
Minggu lepas, dalam satu majlis muzakarah, penulis amat tertarik dengan ucapan perasmian yang disampaikan oleh Pesuruhjaya Agama Jabatan HaL Ehwal Terengganu, Dato' Shaikh Harun bin Shaikh Ismail. Ucapannya bersahaja tetapi 'point'nya amat memberi kesan kepada penulis. Antaranya apabila beliau menyentuh soal keruntuhan iman akhlak di kalangan umat Islam pada masa kini. Menurut beliau, sebahagian besar ia adalah berpunca daripada keterlibatan umat Islam dengan 'rezeki yang haram' hasil daripada mu'amalat yang diharamkan oleh syariat.

Antara mu'amalat yang jelas diharamkan oleh syariat adalah riba' @ bunga @ faedah @ interest @ apa-apa sajalah namanya asalkan konsepnya sama! Paling banyak ia berlaku dalam sistem perbankan dan insurans konvensional seperti kad kredit, overdraft, pinjaman peribadi, rumah, kereta, insurans nyawa dll. Dalam masa yang sama wujud sistem Islam yang dijamin mengamalkan muamalah secara Islam seperti  perbankan Islam dan takaful Islam, tetapi umat Islam masih berdegil memilih sistem konvensional walaupun tahu dengan jelas bahawa di sana ada riba'!

Allah SWT berfirman: "Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya. Surah Al-Baqarah (2): 278-279.

Justeru itu, timbul cadangan Dato' Shaikh Harun supaya pelanggan sistem riba' di kalangan umat Islam dikenakan tindakan undang-undang di bawah jenayah syariah. Jika orang berkhalwat boleh dikenakan tindakan undang-undang, mengapa pula pelanggan riba' tidak boleh? Kenakan tindakan hukuman ta'zir ke atas pelanggan riba', sekurang-kurangnya ia dapat memberi peringatan kepada umat Islam betapa seriusnya hukum Islam terhadap jenayah riba'. 

Bagaimanapun beliau tidak menafikan, sewajarnya riba' itu sendiri disekat daripada awal oleh pihak pemerintah kerana ia adalah sesuatu yang tidak mendatangkan apa-apa kebaikan kepada umat manusia melainkan mudarat semata-mata. Tetapi bagi pihak berkuasa agama yang mempunyai bidang kuasa yang terhad, apa salahnya pindaan dibuat dengan menggubal peruntukan baru dalam enakmen jenayah syariah negeri-negeri supaya pelanggan riba' muslim dikenakan tindakan undang-undang. Sekurang-kurangnya ini sebagai satu ikhtiar awal supaya akhirnya dapat membuka mata pemerintah untuk menutup segala punca dan sumber-sumber riba' dalam apa jua bentuk transaksi konvensional. Wallahu a'lam.