Ahad, 21 Februari 2010

HUKUMAN SEBAT MENURUT ISLAM


Anggapan setengah masyarakat hari ini terhadap hukuman sebat yang terkandung dalam hukum dan perundangan Islam telah dipengaruhi oleh keadaan hukuman sebat yang dilaksanakan di penjara-penjara sekarang. Lebih-lebih lagi dari segi alat pemukul (rotan) cara-cara pukulan dan kesakitan yang dialami oleh penerimanya dan berbagai-bagai lagi.

Tulisan ini cuba menjelaskan secara ringkas tentang hukuman sebat sebagaimana yang dikehendaki oleh ugama Islam terutamanya yang berhubung dengan alat sebat, cara-caranya dan anggota-anggota yang boleh dipukul (sebat).

Hukuman sebat dikenakan sebagai siksaan bagi kesalahan jenayah yang menyentuh maruah, akal dan kehormatan. Ianya bertujuan antara lainnya:
Supaya sesiapa yang menerima hukuman itu atau melihatnya akan menjauhi jenayah itu sejauh-jauhnya.
Membersihkan masyarakat dari perbuatan tabiat yang keji dan hina.
Mengamankan masyarakat dari bahaya dan ancaman penjenayah.
Untuk menjadi contoh teladan yang paling berguna untuk mengatasi perbuatan-perbuatan jenayah.
Supaya mereka akan merasa kecut hati untuk mendekati perbuatan-perbutan yang keji itu.

HUKUMAN SEBAT :

Hukuman sebat itu terbahagi kepada dua bahagian :

1. Sebat dalam masalah hudud iaitu siksaan yang telah ditetapkan oleh Allah yang wajib dilaksanakan sebagai menunaikan hak dan perintah Allah Subhanahu wataala.

2. Sebat dalam masalah Ta’zir iaitu kesalahan-kesalahan yang dikenakan dengan satu atau lebih daripada siksaan-siksaan ta’zir, selain daripada siksaan hudud, qisas, diat dan kafarat, dan erti ta’zir itu ialah denda yang menjadi pengajaran.

Syarak tidak menetapkan sesuatu siksaan atau hukuman tertentu bagi kesalahan Ta’zir dan cukup serta memadai dengan menetapkan kumpulan hukuman dari serendah-rendahnya kepada seberat-beratnya dan sesudah itu diserahkan kepada pihak pemerintah untuk memilih dan menentukan mana-mana hukum-hukum yang sesuai mengikut suasana dan keadaan masalah itu sendiri.

JENIS-JENIS KESALAHAN HUDUD.

Jenis-jenis kesalahan hudud yang telah ditetapkan hukuman sebat ialah :

1. ZINA.

Firman Allah Taala :

الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ

Maksudnya : Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat. (Surah An-Nur : 2)

Yang dimaksudkan dengan penzina perempuan dan penzina lelaki yang dikenakan hukuman sebat seratus kali itu ialah khusus untuk penzina yang belum kahwin (Ghaira Muhsin) Ertinya yang belum merasai persetubuhan halal, iaitu dengan cara berkahwin, adapun penzina yang telah berkahwin (Muhsin) hukumnya ialah rejam. Ini adalah berdasarkan kepada hadis berikut :

عن أبي هريرة قال : اتى رجل رسول الله (ص) وهو في المسجد فناداه فقال يارسول الله اني زنيت فاعرض عنه حتى ردد عليه أربع مرات فلما شهد على نفسه أربع شهادات دعاه النبي (ص) فقال : ابك جنون ؟قال : لا قال : فهل أحصنت ؟ قال نعم. فقال النبي (ص) اذهبوا فارجموه .

Maksudnya : Seorang lelaki telah datang menemui Rasulullah SAW. semasa baginda berada di dalam masjid lalu beliau memanggil Rasulullah seraya berkata : Wahai Rasulullah sesungguhnya aku telah melakukan perbuatan zina, maka Rasulullah berpaling daripadanya sehingga diulang pengakuannya sebanyak empat kali. Maka apabila lelaki berkenaan telah membuat pengakuan ke atas dirinya sebanyak empat kali Rasulullah SAW. pun memanggilnya lalu bersabda : Adakah engkau gila ? Jawab lelaki itu : Tidak. Nabi bersabda lagi : Adakah engkau telah kahwin ? Jawab lelaki itu : Ya. Maka Nabi bersabda : Bawalah dia dan jalankan hukuman rejam. (Muttafaq ‘Alaih)

2. QAZAF (MENUDUH ZINA)

Firman Allah :

وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً

Maksudnya: Orang-orang yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan yang terpelihara kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka sebatlah mereka delapan puluh kali sebat. (Surah An-Nur : 4)

Mengikut kaedah dalam perundangan Islam bahawa sesiapa yang menuduh seseorang dengan apa jua perbuatan yang haram, tertanggung ke atasnya (wajib) membuktikan kebenarannya. Dan jika gagal atau enggan hendaklah dikenakan siksaan.

Melemparkan tuduhan zina ke atas seseorang adalah perbuatan yang menyentuh maruah dan kehormatan seseorang. Sangat berat untuk ditanggung oleh mana-mana orang yang tidak bersalah. Sangat banyak akibat yang timbul dari sesuatu tuduhan zina yang melulu ke atas seseorang. Perbuatan itu akan melahirkan kemarahan, persengketaan serta meruntuhkan rumahtangga dan masyarakat. Anak-anak yang lahir dari seseorang yang tertuduh zina akan menjadi mangsa. Kerukunan dan kebahagiaan suami isteri akan roboh dan hancur berkecai.

Oleh itu amat wajar orang yang membuat tuduhan palsu itu dihukum sebat dengan lapan puluh kali sebat.

3. MINUM ARAK

Firman Allah :

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنْصَابُ وَالأََزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ

Maksudnya : Wahai orang-orang yang beriman! Bahawa sesungguhnya arak, dan judi, dan pemujaan berhala, dan mengundi nasib dengan batang-batang anak panah, adalah (semuanya) kotor (keji) dari perbuatan Syaitan. Oleh itu hendaklah kamu menjauhinya. (Surah Al-Maidah : 90)

Sabda Nabi SAW.

كل مسكر خمر وكل خمر حرام

Maksudnya : Setiap yang memabukkan adalah arak dan semua jenis arak hukumnya haram.

Dan lagi suatu hadis :

عن أبي سعيد الخدري وعن علي أن النبي (ص) ضرب في الخمر أربعين

Maksudnya : Dari Abu Said Al-Khudri dan Ali bahawa Nabi SAW telah menghukum empat puluh kali sebat dalam kes minum arak.

Islam mengharamkan arak kerana ianya merupakan ibu segala keburukan. Kejahatan dan sebagainya. Ianya boleh membinasakan diri, akal dan harta di samping perbuatan orang yang selalu minum arak itu amat keji sama seperti orang yang menyembah berhala.

Sabda Nabi SAW. :

مدمن الخمر كعابد وثن

Ertinya : Orang yang ketagihan arak itu adalah seperti penyembah berhala.

Oleh kerana minum arak itu adalah dari perbuatan dan pekerjaan syaitan yang amat keji maka Rasulullah SAW telah menghukum ke atas peminum arak dengan empat puluh kali sebat sama ada peminum itu mabuk atau pun tidak.

KESALAHAN TA’ZIR

Firman Allah :

وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ

MAKSUDNYA : Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). (Surah An-Nisa’ : 34)

Ayat tersebut merupakan hujjah dan dalil bagi ahli-ahli perundangan Islam bahawa hukuman sebat boleh dikenakan ke atas kesalahan-kesalahn ta’zir dan sebat merupakan hukuman utama dalam kesalahan-kesalahan ta’zir yang serius untuk memberi pengajaran yang tepat dan berkesan kepada penjenayah-penjenayah yang merbahaya yang sudah sebati dengan kesalahan-kesalahan itu. Keistimewaan hukuman ini ianya tidak membebankan pihak berkuasa (kerajaan) dan tidak menghalang pesalah sesudah menjalani hukuman dari berusaha menjalankan pekerjaan dan sebagainya dan tidak pula terpaksa meninggal dan membiarkan ahli keluarganya menempuh berbagai-bagi kesusahan dan keperitan hidup mencari nafkah dan sebagainya seperti mana dalam kes hukuman penjara kerana hukuman sebat dilaksanakan serta-merta setelah disabitkan kesalahannya dan sesudah itu dibebaskannya untuk membolehkan meraka menjalani kehidupan biasa bersama-sama keluarganya.

KADAR HUKUMAN SEBAT

Ulamak Syafie berpendapat bahawa hukuman sebat dalam kesalahan ta’zir tidak boleh melebihi sekurang-kurang hukuman hudud. Ertinya hukuman ta’zir dengan rotan “Sebat” ke atas seseorang pesalah hendaklah kurang daripada empat puluh kali sebat.

Sabda :

من بلغ حدا في غير حد فهو من المعتدين

Maksudnya : Sesiapa yang melebihi had “Sekatan” dalam kesalahan bukan hudud maka ianya termasuk bersama-sama golongan orang yang melampaui batas.

ALAT SEBAT

Alat sebat tidaklah dalam satu jenis dan satu bentuk sahaja sebat bolehlah dijalankan dengan menggunakan rotan atau pelepah tamar atau ranting kayu ataupun hujung kain bahawa untuk menyebat peminum arak maka sudah cukup dan tercapai maksudnya dengan menggunakan hujung kain atau pelepah tamar.

Sekiranya digunakan rotan dan sebagainya maka itu hendaklah sederhana ukurannya jangan terlalu muda atau terlalu tua dan tidak yang berbuku-buku atau pecah-pecah atau seumpamanya supaya tidak boleh mencederakan atau menyebabkan luka parah ke atas pesalah. Ini kerana tujuan yang sebenar hukuman sebat bukan hendak membinasakan pesalah tetapi bertujuan mencegah dan melarang serta memberi pengajaran kepadanya.

روى مالك عن زيد بن أسلم أن رجلا اعترف على نفسه بالزنى على عهد رسول الله (ص) ، فدعاله رسول الله (ص) بسوط ، فاتي بسوط مكسور ، فقال : "فوق هذا " فاتي جديد لم تقع ثمرته ، فقال : "دون هذا" فاتي بسوط قد ركب به ولان فأمر به رسول الله (ص) فجلد ..

Maksudnya : Diriwayatkan oleh Malik dari Zaid bin Aslam katanya, seorang lelaki telah mengaku berzina di zaman Rasulullah SAW maka Rasulullah meminta sebatang tongkat untuk disebat lelaki itu, apabila tongkat yang dikehendaki dikemukakan kepada baginda Rasulullah SAW. didapati tongkat itu pecah-pecah, lalu baginda minta tongkat yang lain, apabila tongkat yang kedua dibawa kepadanya didapati pula tongkat itu daripada dahan kayu yang baru dipotong, Rasulullah SAW menolaknya lagi dan meminta tongkat yang sangat sederhana yang tidak keras, Rasulullah SAW menerimanya dan memerintahkan supaya disebat dengannya.

CARA MELAKSANAKAN SEBAT

Ketika melaksanakan hukuman sebat hendaklah dengan cara sebatan yang sederhana. Orang yang menyebat tidak boleh mengangkat tangannya sehingga ke paras kepalanya atau dengan lain perkatan ia tidak boleh mengangkat tinggi tangannya sehingga nampak putih ketiaknya dan disebat berturut-turut supaya sampai kepada matlamat dan tujuannya.

ANGGOTA-ANGGOTA YANG BOLEH DIPUKUL

Pukulan hendaklah diatur supaya kena merata-merata anggota tubuh badan pesalah itu kecuali muka, kepala dan dada ditegah sama sekali memukulnya dan tidaklah boleh disebat hanya setempat sahaja.

KEADAAN PESALAH

Ketika menjalani hukuman, pesalah lelaki dikehendaki berdiri manakala pesalah perempuan dalam keadaan duduk dan tidak boleh dilucutkan pakaian biasa mereka yang menutup aurat seperti baju, seluar, kain sarung dan sebagainya. Dikecualikan pakaian-pakain yang tebal atau beralas yang boleh menghalang dari rasa sakit yang menjadi matlamat utama dan terpenting dalam hukuman sebat dan jika mereka berpakaian demikian “tebal” hendaklah diganti dengan pakaian yang nipis “sederhana”.

PESALAH MENGANDUNG

Dan jika pesalah mengandung hendaklah ditunggu sehingga melahirkan anak sama ada anak kandungan itu dari perbuatan zina atau tidak dan sembuh dari sakit beranak serta suci dari darah nifas dan tenaganya sudah pulih. Ini berdasarkan kepada hadis berikut :

عن علي رضي الله عنه أنه قال : أن امة لرسول الله (ص) زنت فامرني أن أجلدها فاذا هي حديته عهد بنفاس فخشيت ان انا جلدتها ان اقتلها فذكرت ذلك لرسول الله (ص) فقال : دعها حتى ينقطع عنها الدم ثم أقم عليها الحد

Maksudnya : Dari Sayyidina Ali RA bahawa beliau berkata : Bahawa seorang Amah ‘Hamba’ Rasulullah SAW telah berzina maka Rasulullah SAW telah mengarahkan kepadaku supaya aku jalankan hukuman sebat ke atasnya sedangkan ianya masih baru melahirkan anak, maka aku bimbang jika aku jalankan sebat ke atasnya akan membunuhnya, lalu aku beritahu keadaan itu kepada Rasulullah SAW , maka sabda Rasulullah “Biarlah dahulu dia sehingga sembuh dari sakit beranaknya kemudian boleh sesudah itu kamu jalankan hukuman ke atasnya”.

PESALAH SAKIT

Jika didapati pesalah dalam keadaan sakit dan penyakitnya ada harapan untuk sembuh maka hendaklah ditunggu sehingga dia betul-betul sembuh kerana jika dijalankan juga semasa pesalah itu sedang sakit akan bertambah berat penyakitnya dan mungkin boleh membinasakannya. Sebaliknya jika penyakitnya tidak ada harapan langsung untuk sembuh bolehlah dijalankan hukuman sebat serta-merta tanpa menunggu dan membuang masa lagi tetapi dengan satu syarat, bahawa rotan yang digunakan tidak akan membinasakannya. Oleh itu hendaklah menggunakan ranting kayu atau rotan yang kecil atau pun pelepah tamar yang kecil dan jika ukuran ini juga dibimbang akan membawa maut kepadanya maka bolehlah dikumpulkan seratus ranting kayu atau seumpamanya dan diikat dalam satu ikatan dan disebat dengannya satu kali. Cara begini pernah disuruh oleh Rasulullah SAW supaya dilakukan ke atas seseorang lelaki yang berzina yang sakit berat tidak mempunyai harapan untuk sembuh.

روى من أن رسول الله (ص) امر بضرب رجل مرض حتى صنى ضربة واحدة شمراخ لانه زنى

Maksudnya : Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW. pernah menyuruh supaya dijalankan hukuman sebat ke atas seorang lelaki yang sedang sakit merana dengan satu pukulan dengan seratus mayang tamar yang diikat “seikat” kerana lelaki itu telah melakukan perbuatan zina.

Ini kerana pesalah yang sakit merana tidak mempunyai harapan untuk sembuh sama ada dibiarkan tanpa dijalankan hukuman sebat kerana penyakitnya atau dilaksanakan sepenuhnya, maka sudah pasti jika dilaksanakan sepenuhnya akan membawa maut kepadanya dan di dalam keadaan begini diambil jalan tengah iaitu disebat satu kali dengan seratus mayang tamar seumpamanya yang diikat dengan satu ikatan sahaja.

Firman Allah :

وَخُذْ بِيَدِكَ ضِغْثًا فَاضْرِبْ بِهِ وَلاَ تَحْنَثْ

Maksudnya : Dan ambillah dengan tanganmu seikat jerami kemudian pukulah dengannya dan janganlah engkau menyalahi sumpahmu itu. (Surah Sod : 44)

Dengan cara yang demikian adalah jauh lebih baik dari biarkan tanpa menjalani hukuman atau dibunuh pesalah yang sakit yang tidak sampai kepada hukuman yang wajib dibunuh.

PELAKSANAAN HUKUMAN SEBAT DIHENTI ?

Hukuman sebat dihenti dan tidak boleh dilaksanakan apabila timbul dan berbangkit sesuatu yang boleh menggugurkan hukuman hudud iaitu :

1. Apabila pesalah menarik balik pengakuannya sebelum dilaksanakan hukuman jika hukuman sebat kerana zina dijatuhkan berikutan pengakuannya samada pengakuannya itu dibuat secara langsung atau tidak.

2. Apabila saksi-saksi mengubah pendirian dan menarik balik kesaksian mereka sebelum dilaksanakan hukuman samada secara beramai-ramai atau sebahagian darinya sekiranya bilangan saksi yang tinggal kurang dari empat orang.

MASA DAN TEMPAT MELAKSANAKAN HUKUMAN

Tidak boleh dijalankan hukuman sebat dalam masa dan keadaan cuaca yang sangat panas atau terlalu sejuk jika dibimbang boleh membawa kebinasaan kepada pesalah dan bagi kesalahan hudud adalah dikehendaki supaya dijalankan hukuman sebat di hadapan orang-orang mukmin.

Firman Allah :

وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

Maksudnya : Dan hendaklah pelaksaan hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan dari orang-orang yang beriman. (Surah An-Nur : 2)

Yang dimaksudkan dengan sekumpulan itu mengikut pendapat Mujahid “Seorang lelaki dan ke atasnya sehingga sampai kepada seribu orang.

Manakala Ibnu Zaid pula berkata “Bahawa tak dapat tidak mesti dihadiri sekurang-kurangnya oleh empat orang dari kalangan orang-orang yang beriman sebagai qias dengan empat orang saksi dalam kes zina. Dan pendapat Ibnu Zaid ini adalah selaras dan sama dengan pendapat Imam Malik dan Imam Syafie.

Akhirnya dengan terlaksana hukuman sebat tercapailah kebaikan dan kepentingan umum (orang ramai) kerana Islam memandang kebaikan dan muslahat orang ramai itu lebih utama dari maslahat perseorangan dan dengan itu juga terhindarlah kerosakan , keruntuhan moral dan sebagainya dan seterusnya tercapailah kemuliaan dan kebahagian serta sentiasa mendapat Inayah, rahmat dan pertolongan Allah. Aamin.

Sekian.

Tulisan ini diterbitkan oleh Jabatan Hal Ehwal Ugama Islam Kelantan
Read more >>

Sabtu, 6 Februari 2010

DAP TAK PUAS HATI DGN WACANA JAKIM

Media Statement (2) by Lim Kit Siang in Petaling Jaya on Tuesday, 2nd February 2010:

Jamil Khir, Minister in the Prime Minister’s Department should be suspended or even removed as Minister for Jakim’s open insubordination and insurrection against Najib’s 1Malaysia concept

Senator Datuk Jamil Khir Baharom, the Minister in the Prime Minister’s Department in direct charge of Jakim, should be suspended or even removed as Minister if he cannot give a full and satisfactory explanation to Cabinet and the nation for Jakim’s open insubordination and insurrection against Najib’s 1Malaysia slogan and vision.

If the Cabinet tomorrow is not prepared to discuss and take strong action against Jakim and the civil servants involved in the open insubordination and insurrection against Najib’s 1Malaysia concept, then the Cabinet Ministers are not fit or qualified to continue in office.

Last Thursday, on the same day that the Prime Minister Datuk Seri Najib Razak was launching the 1Malaysia Government Transformation Programme (GTP) Roadmap at the Kuala Lumpur Convention Centre on Thursday, JAKIM (Islamic Development Department) of the Prime Minister’s Department organized a forum for 800 civil servants which was tantamount to open insurbordination and insurrection against Najib’s 1Malaysia slogan and vision.

At this Jakim forum, speakers including civil servants like Zamihan Mat Zin from the Institut Latihan Islam Malaysia, Mohd Aizam Masod from Jakim’s research department and Mahammad Nasir Disa, deputy chief of Syariah Research Department of the Attorney-General’s office made speeches which were completely inimical and detrimental to Najib’s 1Malaysia slogan and spirit, turning the forum into an inflammatory and incendiary gathering going against all notions of a 1Malaysia objective and vision.

At the Jakim forum for civil servants, Christians were blamed for provoking Muslim anger by challenging the ban on their use of the word “Allah” and politicians, particularly those from Umno/Barisan Nasional were also blamed for failing to defend Islam, with Zamihan for instance openly blasting politicians for being vocal only on Malay rights but doing little for Islam.

Zamihan even went as far as suggesting that a repeat of the May 13 racial riots was possible if the Christians, whom he accused of practising “extremism” did not “back down”, uttering the threat: “Who knows, there might be a Feb 13?” (Malaysian Insider 28.1.10)

The special forum for 800 civil servants organised by Jakim last Thursday, and the divisive, intolerant, incendiary and inflammatory speeches raising the spectre of another May 13 must be condemned in the strongest possible terms as downright irresponsible and anti-national as they run contrary to the proclaimed objectives of the 1Malaysia slogan and vision advocated by Najib.

If the Cabinet does not take any action tomorrow, police reports may be lodged against Jakim for its insubordination and insurrection against Najib’s 1Malaysia concept for organizing anti-national, inflammatory and seditious forum for 800 civil servants last Thursday.

Komen:

Bagi penulis, isu ini adalah isu 'survival agama Islam' di negara ini. Tiada kaitan sama sekali dengan parti-parti politik, baik UMNO-BN @ pembangkang. Penulis sendiri masih tak mengerti, apa sebenarnya erti 1Malaysia??? Sehingga masing-masing mendakwa mereka lebih 1Malaysia daripada orang yg mencipta 1Malaysia itu sendiri. Bagi penulis, 1Malaysia sebagai satu pendekatan politik tidak boleh dinafikan..tetapi isu agama tetap tidak boleh dipolitikkan!!! Sama ada oleh UMNO-BN atau pembangkang..Wallahu a'lam.

*Jangan sampai orang faham 1Malaysia sebagai 1Religion sudahlah!!
Read more >>

Jumaat, 29 Januari 2010

ADAKAH PENGANUT KRISTIAN SUDAH TAK MENGENAL KEPERCAYAAN SENDIRI?

Alhamdulillah, pada Khamis lalu (28 Jan 2010), JAKIM telah berjaya mengadakan Wacana Penggunaan Lafaz Allah bertempat di Auditorium D8 Kompleks D, Putrajaya. Majlis telah dirasmikan oleh KP JAKIM dan ucaptama telah disampaikan oleh tuan guru penulis Dr. Zulkifli Muhammad al-Bakri. Penulis pula dijemput bersama dua orang lagi sebagai panel pembentang kertas kerja. Penulis membentang kertas bertajuk 'Implikasi Penggunaan Lafaz Allah Bukan Islam Terhadap Pemikiran Umat Islam di Malaysia'. Us. Zamihan pula membentangkan kertas bertajuk 'Hikmah di Sebalik Isu Kalimah Allah: Satu Analisa. Manakala Tuan Haji Mahamad Nasir Disa pula bercakap Isu Penggunaan Kalimah Allah dari aspek perundangan.
Apa yg penulis kesalkan adalah apabila penulis terbaca komen seorang penganut Kristian dalam blog Malaysian Insider yang menyebut kononnya penulis tersilap dalam mengemukakan fakta berkenaan doktrin Kristian. Dia mendakwa kononnya semenjak dia membesar dalam agama Kristian, agamanya tidak pernah mengajar bahawa Jesus Christ adalah tuhan! Penulis kurang pasti apakah mazhab anutan pemberi komen ini? Protestan atau Katolik. Yg pasti mustahil bukan daripada kedua-duanya kerana kedua-dua mazhab ini berpegang kpd the divinity of Jesus. Tetapi kemungkinan dia adalah seorang 'unitarian'. Untuk menjawab tuduhan ini, penulis perturunkan bandingan antara Tuhan dan Jesus menurut 'The Authorized King James Bible of 1611'...Penulis boleh nilai, ada beza atau tidak antara Jesus dan Tuhan? Jika tiada beza bermakna Jesus itu adalah Tuhan dan penulis tersebut tak perlu menyembunyikan doktrin agamanya.

Adapun, jika penulis komen itu adalah seorang unitarian, penulis ingin tegaskan konsep kefahaman unitarian tidak jauh bezanya dengan trinitarian bagi penganut agama Islam seperti penulis. Di sini penulis perturunkan doktrin sebenar penganut unitarian tentang Jesus dan hubungannya dengan Tuhan. Menurut Rev. Samuel J. May:

"All Unitarians believe that Jesus was one with God, -- in a spiritual sense; the sense in which he prayed (John xvii. 21-23) that all who shall be brought to believe on him might become one with him and the Father. We believe he was wholly devoted to God, was led always by his Holy Spirit, and had no desire but to do his will. We all believe that Jesus was not a self-existent, but a created being, dependent upon and accountable to the one Supreme, whom he often addressed as his Father and his God". (http://www-distance.syr.edu/sammaybelieve.html)

Dalam Islam, faham yang seumpama ini dianggap menyamakan sifat manusia dengan sifat tuhan. Ia termasuk dalam bab 'wahdatul wujud' iaitu apabila unitarian masih menganggap Jesus sebagai anak tuhan sekaligus memberi makna Jesus adalah sebahagian dr zat tuhan itu sendiri, 'hulul' iaitu menganggap tuhan menempat dalam diri manusia atau 'ittihad' iaitu tuhan boleh bersatu dengan manusia. Malah teori son of god langsung tidak tergugat dalam doktrin unitarian. Oleh kerana itu, ketika membentang kertas tersebut, penulis tegaskan penganut 'unitarian' juga pada hakikat menganggap tuhan itu Jesus dan Jesus itu tuhan dlm konteks penulis memahaminya menurut kaca mata Islam.  

Wallahu a'lam.
Read more >>

Khamis, 21 Januari 2010

MUZAKARAH PAKAR KALIMAH ALLAH DI IKIM


Tuan Guru Haji Hadi berjaya membentangkan secara ilmiah dan penuh adab penggunaan kalimah 'Allah' menurut sudut pandang al-Qur'an, al-Sunnah dan al-Siyasah al-Syar'iyyah




I think today is a historic day when IKIM successfully gather the three largest Malay-Muslim parties in Malaysia, the UMNO, PAS and PKR to discuss the issue of the use of word Allah by non-Muslims. UMNO represented by Religious Advisor to the Prime Minister, Dato 'Dr. Abdullah Md Zin, PAS represented by its own president, Dato 'Seri Haji Hadi Awang. And PKR was represented by Head of Religious Bureau, Dr. Muhammad Manuty.


Generally, the three parties agreed that the use of the word Allah by non-Muslims is prohibited and banned if it can be misleading and has elements of other religious propaganda against Muslims.


I also think, the point should be understood in addressing this issue is that, it is issues related to language and non-Christian theology. If it issues related to Christian theology, Christians will certainly change the name of their god to Allah in all their versions of the Bible. But the question is, why they want to translate god to Allah only in the Malay Bible? While, other Christians who do not speak Malay still call their god with God and other names.

Therefore, Muslims must understand the reality of this issue so that we do not mistakenly discuss any matters that have nothing to do with this issue until causing disagreement among Muslims themselves. Wallahu a'lam.
Read more >>

Ahad, 17 Januari 2010

COULD DATO' WAN REMAIN STEADFAST???



This question is always hovering in the writer's mind. However, be grateful for KP JAKIM seen very consistent to continue to defend the sanctity of Islam. Alhamdulillah...kita berbangga kerana Dato' Wan terus berani menyatakan pendirian tanpa perlu gentar dan takut kepada sesiapa selain Allah SWT. I don't think the statement issued by some political leaders lately is truly sincere because today we are in the era of political interest...Wallahu a'lam..
Read more >>

Sabtu, 16 Januari 2010

KEADAAN MAKIN KUSUT???


Melihat perkembangan terbaru hari ini dan semalam, penulis boleh katakan keadaan menjadi semakin kusut dan bukan bertambah baik. Isu kalimah Allah ini sepatutnya ditangani tanpa memikirkan sebarang kepentingan terutamanya kepentingan politik. Kenyataan Dato' Seri Nazeri Aziz bagi penulis amat mengejutkan dan tak dapat diterima sama sekali, lebih-lebih lagi proses rayuan sedang dijalankan dan di sana terdapat satu lagi kes yang membabitkan Sidang Injil Borneo (SIB) yang menggunakan oleh Allah.


Selain ia memperlihatkan seolah-olah 'aqidah Islam itu boleh 'dikompromi' ia juga seolah-olah satu isyarat wujudnya dualisme dalam sistem perundangan bagi Malaysia Barat dan Malaysia Timur. Apakah ini prinsip yang bersesuaian dengan Perlembagaan Persekutuan atau ia sebenarnya atas dasar 'kepentingan politik'???


Apa pun penulis ucapkan tahniah kepada KP JAKIM yang telah memberi respons awal terhadap kenyataan Nazeri tersebut. Ia tidak mungkin berlaku dan sepatutnya hanya satu sistem yang standard digunapakai bagi seluruh rakyat negara ini. Penulis yakin apa yang lebih utama, KP JAKIM mahu supaya kepentingan Islam dan umat Islam terus dibela dan dipelihara di negara ini. Ia adalah menjangkaui apa jua kepentingan pihak-pihak tertentu termasuk kepentingan politik mereka!   


Dalam kekalutan ini juga, penulis agak terkejut apabila tibat-tiba TPM mengusulkan pula supaya satu Majlis Rundingan Antara Agama ditubuhkan. Penulis tidak pasti apa motif sebenarnya di sebaliknya cadangan ini? Apa pula agenda penubuhan majlis ini? Adakah ia sama dengan apa yang pernah dituntut oleh pihak tertentu pada 2001 yang lalu..IFC atau Interfaith Commission@Council? Sama kah ia? Wallahu a'lam... 
Read more >>

Jumaat, 15 Januari 2010

THE REAL MOTIVE BEHIND 'ALLAH' COURT ISSUE

“We must all realise that this is not an ‘Allah’ issue alone. The ‘Allah’ issue has become the vehicle to ensure that our federal constitution is not buried and Syariah law becomes the law of the country. This is the real danger.”
Father Lawrence Andrew; Editor, Herald Tribune
17 March 2009; Malaysiakini

Vatican support for Allah signature campaign

17 March 2009
by Joe Fernandez

A signature campaign that activists in Sabah and Sarawak have initiated on the right of Christians in Malaysia to use the term ‘Allah’ for God is said to have received the support of the Vatican.

Kota Kinabalu church activist Ronnie Klassen said Herald editor Father Lawrence Andrew, who is in Rome on a periodic visit to the Vatican, had indicated this in an email dated March 14, in reply to his request for views and support of the signature campaign.

It is understood that the contents of the email could not have been penned without the prior approval of the Holy See.

Lawrence wrote: “We must all realise that this is not an ‘Allah’ issue alone. The ‘Allah’ issue has become the vehicle to ensure that our federal constitution is not buried and Syariah law becomes the law of the country. This is the real danger.”

He cited contradictions in Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi’s recent public statements that indicate inherent ‘danger’ for the status of the federal constitution.

Abdullah, he pointed out, has assured that Malaysia is not a theocracy but at the same time has insisted that it is a "Negara Islam".

“...There can be no Negara Islam without Syariah law and culture. So, is he not slowly preparing to make Syariah law the law of the country?” asked Lawrence.

Lawrence’s email was brief, said Klassen, but the priest - who will leave Rome today - gave the assurance that the church’s lawyers are studying the issue.

The government has prohibited the Herald, a Catholic weekly, from using the word ‘Allah’ on the ground that it could mislead Muslims.

The matter is currently under judicial review and a decision is expected on May 28.

Mulahazah:

Lihatlah bagaimana mereka bersatu bagi menangani isu ini, sedangkan umat Islam terus berpecah kepada pelbagai pandangan..malah ada yang menjadi 'kelab penyokong Kristian' untuk menggunakan kalimah 'Allah'. Perlu ditegaskan apa yang kita larang adalah penggunaan 'KALIMAH' 'ALLAH'..bukan menafikan Allah itu sebagai Tuhan yang menciptakan semua makhluk termasuk si Kristian, Yahudi dll...

Tetapi kita tegas untuk mengatakan 'Allah' adalah Tuhan bagi agama Islam dan BUKAN tuhan bagi agama lain...kerana mengatakan 'Allah adalah tuhan sekalian agama' akan membawa kepada pluralisme agama dan itulah Wahdatul Adyan yg menyalahi aqidah Islam!!!
Read more >>

Rabu, 13 Januari 2010

UCAPTAMA KETUA PENGARAH JAKIM DALAM MUZAKARAH ISU KALIMAH 'ALLAH' DI MASJID WILAYAH PERSEKUTUAN, KUALA LUMPUR PADA 13 JAN 2010



Dato' Hj. Wan Mohamad bin Dato' Sheikh Abdul Aziz, Ketua Pengarah JAKIM


Untuk mengetahui penjelasan dan pendirian JAKIM berkenaan isu kalimah 'ALLAH', para pembaca boleh klik di sini. Untuk makluman, teks ini dibaca oleh Ketua Pengarah JAKIM di hadapan para pimpinan NGO's Islam sebelum satu Resolusi berkenaan isu ini dikeluarkan untuk diserahkan kepada Yang Di-Pertuan Agong.
Read more >>

Khamis, 7 Januari 2010

ISU KALIMAH ALLAH BUKAN ISU TEOLOGI







Antara punca kesilapan golongan yang cuba mempertahankan penggunaan kalimah 'Allah' oleh bukan Islam @ Kristian adalah kerana memandang isu ini adalah isu teologi semata-mata. Hakikatnya ia bukan isu teologi tetapi isu ini lebih kepada kepentingan missionary Kristian. Perlu diingat apa yang dipohon oleh Herald adalah MENTERJEMAH KALIMAH 'GOD' KEPADA 'ALLAH' atas alasan ada kalangan penganut Katolik yang berbahasa Melayu dan BUKAN untuk MEMPERTAHANKAN DOKTRIN GOD MENURUT KRISTIAN!!! Jika ianya isu teologi, pihak Kristian perlu berbahas dan mengemukakan affidavit berupa manuskrip-manuskrip asal kitab suci mereka yang menyebut nama Allah kepada pihak mahkamah.

Isunya di sini adalah TERJEMAHAN semata-mata!!! Jika kita mengkaji Bible, kita akan memahami bahawa agama Kristian membenarkan nama tuhan dipanggil mengikut bahasa kaum masing-masing, jika merujuk kepada Bible berbahasa Cina, mereka menterjemahkan God kepada Shen atau Shang-Ti (bagi Bible Protestan) dan Shangzhu atau Tianzhu (bagi Bible Katolik). Begitu juga dapati sesetengah Bible menyebut nama tuhan dalam bahasa Yunani kuno berbunyi Theos dan bahasa Eropah Barat berbunyi Deus. Kristian Arab pula menterjemahkan Bible mereka daripada bahasa Hebrew berbunyi Eloh, Elohim, Yahuwa dll kepada Allah. Di negara-negara Eropah, Amerika dan Australia yang didominasi oleh penganut Kristian pelbagai mazhab mereka menterjemah nama tuhan mereka sebagai 'God'.

Persoalannya, mengapa apabila mereka mahu menterjemahkan perkataan 'God' di negara ini kepada 'Allah' sedangkan 'Allah' bukan perkataan Melayu. Mengapa mereka tidak mahu menterjemahkannya kepada 'Tuhan'? Sedangkan kamus-kamus berautoriti dan pengamalan budaya masyarakat di Malaysia menterjemahkan istilah God kepada Tuhan. Keengganan mereka itu memberi indikasi bahawa di sana adalah agenda lain yang ingin dilakukan oleh pihak Kristian! MISSIONARY!!! Ia sebagaimana kejayaan mereka melakukannya di Indonesia dan di negara-negara lain. Bermakna implikasi akan datang jika umat Islam di negara ini membenarkan penggunaan tersebut adalah seperti berikut....

Akhirnya akan lahir istilah...'Allah' adalah Tuhan sekalian agama...so, agama apa pun yang dianuti, semuanya menyembah kepada Tuhan Yang Sama walaupun berbeza dari segi kaedah peribadatannya. Inilah faham pluralisme agama yang sesat lagi menyesatkan. Wal'iyazubillah...
Read more >>

Sabtu, 2 Januari 2010

HUJAH MENOLAK PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH OLEH KRISTIAN

Penulis menerima banyak feedback hasil daripada keputusan mahkamah tentang kebenaran penggunaan kalimah Allah oleh pihak Kristian baru-baru ini. Sebenarnya penulis telah menulis hujah-hujah menjawab alasan mengapa pihak Kristian tidak dibenarkan menggunakan kalimah Allah di negara ini. Artikel ini telah diterbitkan dalam Jurnal Penyelidikan JAKIM ke-21/2008. Ia juga penulis senaraikan dalam link 'Artikel di Jurnal Penyelidikan' dalam blog ini. Bagaimanapun para pembaca boleh klik di sini untuk membaca artikel hujah-hujah tersebut. Wallahu a'lam.
Read more >>