Khamis, 30 Disember 2010

Hentikan menyambut Tahun Baru Masihi ala Barat!


Pengalaman penulis dalam menyediakan kertas-kertas fatwa seperti Valentine’s Day, Yoga, tarian klasik India, Candlelight Vigil dan lain-lain, semuanya diharamkan atas alasan yang sama iaitu ‘tasyabbuh’ atau ‘penyerupaan’ dengan agama lain. Tetapi penulis hairan mengapa dari dahulu hingga kini, satu ‘perayaan ini’ masih wujud dan diteruskan saban tahun malah diusahakan untuk menjadikannya lebih meriah lagi dan lagi…Perayaan itu adalah sambutan Tahun Baru Masihi @ Miladi.

Hakikatnya para ulama sejak dahulu lagi telah memberi amaran tentang perbuatan meniru gaya orang kafir menyambut Tahun Baru Masihi.

Antaranya Imam al-Suyyuti (wafat 911H) dalam kitab al-Amr bi al-Ittiba’ wa al-Nahy ‘an al-Ibtida’ di bawah tajuk ‘Bid’ah sambutan Tahun Baru Masihi’ – berkata:

“Apa yang dilakukan oleh ramai orang pada musim sejuk, dan mendakwa ia adalah hari kelahiran Nabi Isa, maka apa yang dibuat pada malam-malam ini daripada perkara-perkara mungkar seperti menghidupkan api, menyediakan makanan, pembelian lilin dan selainnya, maka sesungguhnya mengambil hari-hari kelahiran ini sebagai perayaan, ia adalah agama Nasrani @ Kristian, perkara tersebut tiada asas dalam agama Islam, sambutan hari lahir ini tidak pernah disebut pada zaman salaf terdahulu, bahkan asalnya diambil daripada agama Nasrani @ Kristian, di tambah pula dengan sebab semulajadi, iaitu pada musim sejuk, maka bersempena itu dinyalakan api”.

Para ulama menegaskan bahawa sambutan Tahun Baru Masihi adalah taqlid buta kepada budaya Barat. Keterlaluan dalam menyambutnya melunturkan jati diri umat Islam.

Dr. Jamal Abdul Hadi mengatakan bahawa syara’ tidak mengharuskan sambutan kelahiran Sayyid al-Masih (beliau adalah nabi daripada nabi-nabi Allah SWT) dengan arak dan perbuatan maksiat.

Dr. Abdul Fattah ‘Asyur mengatakan mengikut orang lain dalam perayaan-perayaan mereka yang membawa umat Islam kepada perbuatan-perbuatan seumpama mereka adalah dilarang Islam.

Dr.Yusof al-Qaradawi terlebih dahulu telah mengkritik persiapan dan persediaan yang dilakukan oleh sesetengah negara Arab dan negara Islam bagi menyambut perayaan Tahun Baru Masihi yang membawa kepada kelunturan identiti dan jati diri umat Islam sambil menyifatkan bahawa perbuatan menyambutnya adalah haram di sisi syara’.

Dr. Abdul Aziz al-Tuwaijiri menegaskan bahawa sambutan Tahun Baru Masihi adalah benda baru yang direka-reka (bid’ah) di dalam agama Kristian dan di sesetengah negara Islam mereka menjadikan kelahiran Nabi Isa a.s. sebagai cuti umum, di tambah pula dengan perkara-perkara mungkar yang mengiringi perayaan ini yang menyalahi syariat Allah dan kesemua agama samawi. Perkara-perkara bid’ah tidak diakui oleh Islam, ia adalah ikutan kepada Barat, dan ikutan kepada mereka adalah lambang restu kepada mereka yang telahpun diberi amaran oleh Allah SWT.

Dr. Abdul Fattah ‘Asyur juga mengatakan sambutan yang dikenali dengan Tahun Baru Masihi di dalam negara-negara Islam adalah ikutan membuta tuli kepada negara-negara Barat yang menjadikan tarikh miladi sebagai asas bagi kehidupan seharian mereka dalam pergaulan, perayaan, sistem kerja dan lain-lain. Beliau menambah: Kita semua mengetahui bahawa antara petunjuk Nabi SAW, sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia di kalangan mereka. Ini kerana menyerupakan sambutan-sambutan umat Islam dengan perayaan-perayaan ini, membawa mereka kepada satu bentuk perbuatan yang menyalahi apa yang dibawa oleh Islam, yang mana kita melihat dalam perayaan-perayaan ini bar-bar arak, tari-menari dan banyak lagi penyelewengan-penyelewengan akhlak yang segan untuk disebut dengan lidah, semuanya itu berpunca daripada taklid buta terhadap kaum yang tidak beriman kepada Allah dan hari akhirat.

Kesimpulannya, jangan Tahun Baru Masihi itu disambut bak perayaan orang kafir dan orang Barat. Di mana perginya Islamic world-view kita sebagai negara Islam? Namun jika Tahun Baru Masihi disambut hanya sebagai muhasabah kepada setahun yang telah berlalu dan menanam azam bagi tahun yang mendatang, tanpa konsert, tanpa perayaan, tanpa bunga api, tanpa maksiat dan lain-lain yang melalaikan dan membazirkan wang ringgit, ia tidaklah mengapa dan diharuskan. Wallahu a’lam.

Rabu, 29 Disember 2010

Di mana peranan "ahli ilmu"? - Us. Fatah

Alhamdulillah, hari ini penulis sempat bersama tuan guru, Ustaz Fatah. Orangnya biasa-biasa sahaja. Penampilannya tidaklah segah professor-professor pengajian Islam di luar sana. Kelulusannya pun biasa-biasa sahaja. Setakat mengaji di Pondok Bunut Payung (Matan Jauharah tu, mainan lidah beliau aje), kemudian ke Madrasah al-Junaid, Singapura. Kemudian ke Deoband, India dan akhirnya ke Universiti al-Azhar. Pencapaiannya di al-Azhar pun biasa-biasa sahaja, setakat menerima pingat dan sijil kecemerlangan degree al-'aliyah al-Azhar dengan darjah Imtiyaz li Awwal al-Kuliyyat daripada Presiden Mesir Jamal Abdul Nasir pada tahun 1964 (setakat ini penulis difahamkan tiada lagi pelajar Asia Tenggara yang dapat pecahkan rekod beliau, bukan mumtaz tapi imtiyaz).

Di peringkat ijazah tinggi pula, tiada apa yang mahu dibanggakan, Ustaz Fatah setakat belajar MA., MA. Ed. dan PhD. Divinity Degree di Universiti of California Los Angeles, Temple dan Northwestern Oklahama. Kata beliau, yang ni kalau boleh tak payah la disebut-sebut, pengajian beliau ketika di pondok Bunut Payung, al-Junaid dan al-Azhar lebih beliau banggakan berbanding yang Amerika ini. Penguasaan bahasa pula, biasa-biasa sahaja, setakat boleh menulis dan bertutur dengan cemerlang dalam bahasa Arab dan bahasa Inggeris. Malah pernah menjadi panel tamu rancangan agama mingguan dalam bahasa Inggeris di RTM pada tahun 70-an. Beliau juga adalah satu-satunya pensyarah fakulti Islam UKM yang tegas memperjuangkan supaya bahasa Arab menjadi medium pengajaran dan kitab Arab menjadi rujukan siswa bukan buku terjemahan.

‘Gaya bahasa’ yang penulis gunakan dalam perenggan-perenggan di atas sebenarnya bukanlah bertujuan untuk merendah-rendahkan tuan guru penulis ini. Tetapi inilah ‘gaya bahasa’ al-Fadhil PROF. DR. ABDULFATAH HARON IBRAHIM ketika duduk bersama beliau. Orangnya sangat tawaduk dan merendah diri. Tetapi bila bercakap, tiada yang keluar dari mulutnya kecuali ilmu, ilmu dan ilmu. Pantangnya satu…AJARAN SESAT! Kerana itulah bidang kepakaran beliau; tawhid, tasawuf dan falsafah @ theologoy, philosophy and sufism.

Dalam pertemuan singkat ini, penulis sempat berbincang dengan beliau tentang isu Syiah yang heboh diperkatakan sekarang. Bagi beliau mudah, semua pihak perlu memainkan peranan. Beliau setuju dengan tindakan pihak berkuasa mengambil tindakan melalui saluran perundangan ke atas Syiah kerana itu tanggungjawab mereka. Tetapi persoalan beliau, di mana tanggungjawab ‘ahli ilmu’? Khususnya penyandang-penyandang gelaran doktor dan professor yang ada di pusat-pusat pengajian Islam di IPT-IPT seluruh negara. Seharusnya tanggungjawab ‘ahli ilmu’ adalah berdialog atau bermuzakarah dengan golongan seumpama ini. Itulah lambang kesarjanaan mereka yang sebenar bukan pangkat-pangkat seperti Dr., Prof. Madya atau Prof. itu semata-mata. Sambil itu, beliau mula mengingat-ingat kembali pengalaman-pengalaman beliau berdialog atau bermuzakarah dengan pengikut ajaran sesat.

Bukan sekadar berteori di bilik-bilik kuliah, tetapi beliau sendiri terjun dan berhadapan dengan golongan berkenaan. Bahkan terbaru, dalam usianya yang mencecah 70-an, beliau masih menggagahkan diri untuk berdialog dengan beberapa individu daripada sebuah kumpulan ajaran sesat yang telah diharamkan. Tiada liputan berita. Tiada wartawan. Tiada populariti. Semata-mata dengan niat untuk memperbetulkan si penganut ajaran sesat itu. Semangat beliau memang amat dikagumi penulis. Keilmuannya apatah lagi. Semoga Allah SWT memberkati beliau dan mengurniakan ganjaran pahala yang tidak terhitung atas segala sumbangannya di akhirat kelak. Amin. Wallahu a’lam.

Isnin, 27 Disember 2010

Siapa yang nak pakai Garis Panduan Kongsi Raya JAKIM?


Ini adalah kad jemputan utk pergi Rumah Trbuka Krismas 2010 milik Kem. Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Negara Islam Malaysia (yang menjadi penganjur dan perancang utama). klik di sini.

Akhbar-akhbar hari ini melaporkan betapa meriahnya sambutan Rumah Terbuka Malaysia Krismas 2010 di Perkampungan Portugis, Ujong Pasir, Melaka. Hebatnya majlis dirasmi dan dianjurkan oleh orang Islam iaitu Yang Dipertua Negeri Melaka Tun Mohd Khalil Yaakob, turut dihadiri isterinya Toh Puan Zurina Kassim, Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam, dan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim.


Lebih hebat lagi dalam majlis itu ada pokok krismas, Santa Claus dan Santarina, kotak hadiah, snow man, dan banyak lagi. Malah lebih hebat lagi bila Dr Rais seterusnya mengumumkan peruntukan kerajaan persekutuan RM480,000 kepada Perkampungan Portugis itu bagi membaiki rumah ibadat di kawasan berkenaan.


Penulis tiada masalah cuma masalahnya apabila dalam masa yang sama Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-68 yang bersidang pada 12 Apr 2005 telah membincangkan Garis Panduan Orang Islam Turut Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam (klik di sini untuk lihat Garis Panduan penuh). Muzakarah antara lain telah memutuskan bahawa dalam menentukan perayaan orang bukan Islam yang boleh dihadiri oleh orang Islam beberapa kriteria utama perlu dijadikan garis panduan supaya ia tidak bertentangan dengan ajaran Islam. Kriteria-kriteria tersebut adalah seperti berikut;


1. Majlis tersebut tidak disertakan dengan upacara-upacara yang bertentangan dengan akidah Islam.
Maksud “bertentangan dengan akidah Islam” ialah sesuatu perkara, perbuatan, perkataan atau keadaan yang jika dilakukan menyebabkan tercemarnya akidah umat Islam.


Contohnya; i. menyertakan simbol-simbol agama seperti salib, memasang lampu, lilin, pokok krismas dan sebagainya. ii. menyanyikan lagu-lagu bercirikan agama. Dan banyak lagi boleh dirujuk dengan klik gambar di atas.


Persoalannya, siapa yang nak pakai garis panduan ni?

Jumaat, 24 Disember 2010

Al-Qaradawi Jawab Kehadiran Erdogan ke Asyura


Jawapan Syeikh Yusof al-Qaradawi ketika ditanya tentang kehadiran Erdogan ke majlis sambutan Asyura oleh penganut Syiah di Turki:

"Berkenaan dengan serangan Syiah (terhadap Ahli Sunnah), aku telah mengatakan berkali-kali bahawa untuk mencapai matlamat 'taqrib yang berkesan' antara kedua-dua kumpulan, hendaklah menegah penyebaran satu-satu mazhab ke dalam masyarakat bermazhab lain, lalu kerana itu pengikut-pengikut Syiah telah memarahiku, lebih-lebih lagi ketika aku menuntut para ulama Sunni supaya mempertahankan Ahli Sunnah dengan apa jua thaqafah yang mampu berlindung daripada serangan ini. Ini kerana kumpulan Syiah amat terlatih dalam menyebarkan mazhabnya dan memperuntukkan belanja yang besar untuk itu, di samping mereka memiliki sebuah negara yang memandu arah di belakang mereka. Berkaitan dengan Turki, di sana terdapat kumpulan yang digelar 'Alawiyyun, berkemungkinan merekalah yang menyambut hari Asyura dan kehadiran Tayyip Erdogan, kedatangannya hanyalah berasaskan dimensi politik, lebih-lebih lagi beliau dikenali sebagai seorang negarawan dan amat berdiplomasi, dan ia adalah satu percubaan daripadanya untuk meraikan pelbagai peringkat rakyat Turki, lebih-lebih lagi untuk memenangi hati golongan A'lawi sebagaimana beliau lakukan juga kepada golongan Kurdi". (qaradawi.net)

Wallahu a'lam.

Khamis, 23 Disember 2010

SYIAH KUMPULAN BID'AH!!!


Tiada hujjah buat kumpulan Syiah untuk mempertahankan diri di sebuah negara Sunni. Ini bukan Iran untuk anda mengatakan hak anda telah dicabuli. Sebenarnya anda yang telah mencabuli hak pemerintah dan masyarakat Sunni di negara ini kerana cuba mendakyah masuk ajaran bid'ah Syiah di kalangan masyarakat Islam Sunni. Pengikut Syiah juga tidak perlu berselindung di sebalik kenyataan ulama-ulama Sunni @ deklarasi-deklarasi tertentu yang menerima Syiah sebagai sebahagian daripada umat Islam. Semua itu dengan tujuan untuk mengekalkan kesatuan umat Islam tetapi bukan untuk mengiktiraf ajaran bid'ah Syi'ah seperti yang sedia termaktub di dalam kitab-kitab firaq Islamiyyah (mazhab-mazhab teologi Islam). Selain itu, ini adalah lambang bahawa ASWJ itu sentiasa adil dan sederhana serta tidak semudah itu untuk mengkafirkan sesiapa sahaja.

Syiah perlu akur bahawa mazhab bawaan mereka adalah bid'ah di sisi umat Islam Sunni kerana perbezaan pada sumber hukum. Lihat bagaimana Syeikh Yusof al-Qaradawi mempertahankan kenyataan yang mengatakan bahawa Syiah adalah sebuah mazhab bid'ah. Beliau menegaskan bahawa Syiah itu kumpulan bid'ah ketika berhadapan menangani kumpulan ekstrem yang mengatakan Syiah itu kafir. Di samping itu beliau turut menegaskan, "Apa yang aku sebutkan berkenaan percubaan-percubaan Syiah untuk memerangi kalangan masyarakat Sunni, aku tetap mempertahankannya (kenyataannya) dan tidak boleh tidak menghadapinya, jika tidak aku telah mengkhianati amanah dan melalaikan tanggungjawabku ke atas ummah".

Lihat! Apa lagi kata al-Qaradawi tentang Syiah dengan penuh amanah dan kejujuran, beliau berkata: "...aku katakan tentang Syiah; sesungguhnya mereka kumpulan bid'ah bukan kuffar, ini disepakati kalangan Ahli Sunnah, jika aku tidak mengatakan ini bermakna aku telah menafikan, kerana sesungguhnya kebenaran itu tidak berbilang-bilang...pendirianku ini adalah pendirian setiap alim Sunni yang sederhana terhadap Syiah Imam 12...".

Kesimpulannya, walaupun kita di kalangan ASWJ tidak begitu mudah mengkafirkan Syiah, namun Syiah tetap dianggap kumpulan bid'ah yang terkeluar daripada manhaj Islam yang sebenar dan penyebaran ajaran mereka perlu disekat di kalangan umat Sunni bagi memelihara aqidah dan syariah Islam.

Wallahu a'lam.

Rabu, 22 Disember 2010

PENYEBARAN SYIAH SEMEMANGNYA DISEKAT DI BUMI SUNNI!


Penulis hairan bila ada sesetengah orang mengatakan kita tidak perlu menggunakan kuasa bagi menangani Syiah. Bagi penulis, benar ia tidak perlu jika penganut Syiah itu adalah penganut asal ajaran ini dan hanya beramal bagi dirinya sendiri. Tetapi jika selepas lebih kurang 10 tahun kerajaan mengambil tindakan ISA terhadap Syiah, tiba-tiba Syiah di Malaysia dilihat semakin berkembang biak sehingga tumbuhnya banyak hauzah-hauzah pengajian mereka, berlakunya perkahwinan sunni-syiah, kedatangan ayatollah-ayatollah Syiah...tidakkah itu namanya satu perkembangan dek kerana penyebaran Syiah yang amat pesat.

Bagi penulis, keadaan ini perlu disekat dengan menggunakan kuasa. Bukan hanya berhujjah semata-mata. Penulis juga tidak melihat apa-apa usaha daripada pihak yang menentang Syiah untuk berhujjah. Mereka lebih mengambil pendekatan hujjah belakang tabir. Iaitu berceramah depan ASWJ sendiri bagi menghentam Syiah. Bukan berhadapan dengan tokoh-tokoh Syiah sendiri. Penulisan-penulisan tentang Syiah atau jawapan balas terhadap tohmahan Syiah kepada ASWJ terbiar tidak dijawab. Sebagai contoh, ketika Dr MAZA menjadi Mufti Perlis tiada pula satu program diadakan oleh Mufti Perlis untuk berhujjah dengan Syiah Perlis. Padahal di Perlis hauzah Syiah sememangnya wujud! Sebaliknya Mufti Perlis pernah menulis surat supaya pihak tertentu menghentikan penerbitan tulisan Faisal Tehrani yang dikatakan mempunyai unsur-unsur Syiah. Maksudnya, Mufti Perlis ketika itu juga menggunakan kuasanya bukan berhujjah. Berhujjah itu hanya retorik semata-mata seperti orang politik jua.

Kerana itu, penulis berpandangan setiap sesuatu kena lihat pada tempatnya. Kemaraan Syiah secara mendadak di negara kita perlu dilihat dalam konteks yang lebih global. Ini adalah satu gerakan tasyayyu'' yang sedang berlaku di seluruh dunia sunni hatta ianya diakui oleh al-Azhar sendiri. Ia bukan berlaku di Malaysia tetapi  di seluruh dunia sunni. Oleh kerana itu, Syeikh al-Azhar terdahulu, al-Marhum Dr. Muhammad Sayyid Tantawi telah menegaskan, "tiada Syiah di bumi Mesir dan kami tidak akan menerima penyebarannya!"

Sebagaimana ia juga ditegaskan oleh Syeikh al-Azhar yang baru, Dr. Ahmad Tayyib bahawa, "Sesungguhnya aku merasai di sana terdapat perancangan bukan dgn tujuan 'taqrib' tetapi untuk mensyiahkan pemuda-pemuda sunni!". Oleh kerana Dr. Ahmad Tayyib juga menegaskan bahawa beliau akan berusaha menyekat apa jua percubaan untuk menyebarkan mazhab Syiah di kalangan masyarakat sunni.

Wallahu a'lam.

Isnin, 20 Disember 2010

PERIHAL FAISAL TEHRANI...


Nampaknya penangkapan Syiah di Gombak baru-baru ini menyebabkan saudara Faisal Tehrani (FT) benar-benar kepanasan. Tulisan-tulisan beliau dalam blognya semakin merapu-rapu sehingga entri terbaru meminta supaya ASWJ mengkafirkan sahaja penganut Syiah di Malaysia. Kalau begitu bermakna, FT sendiri yang kafirkan Syiah. Tiada ulama ASWJ yang kafirkan Syiah secara mutlaq begitu. Hatta kerajaan Arab Saudi yang terkenal dengan fahaman keras mereka terhadap Syiah masih membenarkan penganut Syiah mengunjungi Kota Makkah dan Madinah untuk tujuan haji dan ziarah. Bermakna mereka masih menganggap Syiah itu muslim bukan KAFIR SEPERTI FATWA FAISAL TEHRANI.

Sebenarnya, penulis mendapat banyak pertanyaan berkenaan FT. Adakah FT seorang Syiah atau bagaimana? Untuk makluman para blogger dan seluruh penganut Ahli Sunnah Wal-Jamaah (ASWJ) di Malaysia, mesyuarat Panel Kajian Aqidah JAKIM kali ke-37/2008 telah memutuskan bahawa sememangnya terdapat unsur-unsur Syiah di dalam tulisan-tulisan FT.

Oleh itu, penulis ingin menegaskan supaya para blogger hendaklah berhati-hati jika membaca tulisan-tulisan karangan FT termasuk blognya. Sebagai contoh, dalam entri bersempena dengan sambutan Asyura dan Karbala, FT telah menulis di dalam blognya dengan menggunakan dalil-dalil dari kitab ASWJ kononnya amalan meratap sambil memukul muka dan dada terhadap kesyahidan Sayyidina Husain seperti yang dilakukan oleh puak Syiah adalah termasuk dalam ‘tradisi ASWJ.


Entri 3 bahagian yang bertajuk ‘Menangislah Ia Sunnah Nabi’, mengumpulkan hujjah-hujjah kononnya perbuatan ‘menangis’ seperti yang dilakukan oleh Syiah juga telah lama menjadi tradisi ASWJ. Nampaknya FT memang bijak memutarbelitkan dalil-dalil sunni dengan berhujjah di luar konteks serta menyalahtafsirkan maksud ‘menangis’. Apa yang menjadi masalah, FT tidak tahu membezakan antara maksud ‘menangis’ dan ‘meratap’ sedangkan kedua-duanya adalah istilah yang berbeza dalam sunnah Nabi. Sememangnya sunnah tidak melarang kita menangis atas kematian yang berlaku kerana itu fitrah, lebih-lebih lagi ketika menghadapi saat pertama menerima berita kematian seperti disebut oleh Baginda SAW ketika melihat seorang wanita menangisi kematian bayinya. Rasulullah SAW bersabda kepada wanita tersebut, “Bertaqwalah dan bersabarlah…sesungguhnya kesabaran itu pada awal kemalangan”. (Sahih Bukhari)

Hadith ini menunjukkan bahawa, walau sesedih mana sekalipun menerima berita kematian, umat Islam dianjurkan supaya bertaqwa dan bersabar bagi mengelakkan mereka melampau-lampau dalam menangis ketika di awal berlaku kematian kaum keluarga dan sebagainya. Malah Rasulullah SAW telah menunjukkan contoh teladan apabila menangisi kematian anaknya Ibrahim dalam keadaan penuh kesabaran. Rasulullah SAW bersabda:

"إِنَّ الْعَيْنَ تَدْمَعُ وَالْقَلْبَ يَحْزَنُ ولا نَقُولُ إلا ما يَرْضَى رَبُّنَا وَإِنَّا بِفِرَاقِكَ يا إِبْرَاهِيمُ لَمَحْزُونُونَ"

“Sesungguhnya mata itu mencucurkan air mata, dan hati bersedih, dan kita tidak mengatakan (memerintahkan/meyakini) kecuali apa-apa yang menjadi keredhaan Allah, dan sesungguhnya aku adalah orang yang bersedih dikeranakan perpisahanku dengan Ibrahim (puteraku).”

Inilah kaedah menangis yang dibenarkan di dalam Islam, bukan meratap yang dilarang secara tegas oleh Baginda SAW malah ia tidak pernah dilakukan oleh mana-mana kaum keluarga Nabi SAW. FT juga jangan jadi jahil (sedangkan anda adalah seorang sasterawan) beza antara ‘menangis’ dengan ‘meratap’ dalam bahasa Melayu.

Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka ‘menangis @ tangis; bererti ‘pelahiran perasaan sedih (kecewa, menyesal dll) dgn mencucurkan air mata dan suara yg tersedu-sedu’ manakala ‘meratap @ ratap’ bererti ‘tangisan atau jeritan yg disertai kata-kata kerana terlalu sedih’ dan ‘meratap’ ialah ‘menangis sambil mengeluarkan kata-kata; mengeluh dgn menjerit dll’ (Sila rujuk Pusat Rujukan Persuratan Melayu DBP di laman http://prpm.dbp.gov.my/)

Meratap inilah yang dilarang di dalam Islam dan disebut di dalam hadith-hadith Nabi SAW sebagai ‘niyahah’. Al-Sunnah dengan jelas menyebut perbuatan meratapi si mati sehingga menampar-nampar muka dan dada, menyeksa diri dengan melukakan tubuh serta kepala adalah amalan jahiliyyah dan diharamkan berdasarkan kepada hadith Rasulullah SAW. Imam Bukhari dan Muslim telah meriwayatkan hadith daripada Ibnu Mas'ud r.a. bahawa Nabi SAW telah bersabda, “Bukan dari kalangan kami orang yang memukul-mukul pipi, mengoyak-ngoyak kolar baju dan menyeru dengan seruan jahiliyyah”. (Sahih Bukhari).

عن أُمِّ عَطِيَّةَ قالت أَخَذَ عَلَيْنَا رسول اللَّهِ  مع الْبَيْعَةِ أَلَّا نَنُوحَ فما وَفَتْ مِنَّا امْرَأَةٌ إلا خَمْسٌ أُمُّ سُلَيْمٍ وَأُمُّ الْعَلَاءِ وَابْنَةُ أبي سَبْرَةَ امْرَأَةُ مُعَاذٍ أو ابْنَةُ أبي سَبْرَةَ وَامْرَأَةُ مُعَاذٍ

Diriwayatkan daripada Ummu Atiyyah r.a katanya: “Rasulullah SAW menerima janji dari kami pada waktu bai'ah iaitu ikrar setia, agar kami tidak meratapi mayat. Tidak ada wanita yang turut berbai'ah kecuali hanyalah lima orang iaitu Ummu Sulaim, Ummul Ala', anak perempuan Abu Sabrah iaitu isteri Mu'az atau puteri Abu Sabrah isteri kepada Mu'az". (Sahih Muslim)

أَنَّ أَبَا مَالِكٍ الْأَشْعَرِيَّ حدثه أَنَّ النبي  قال أَرْبَعٌ في أُمَّتِي من أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ لَا يَتْرُكُونَهُنَّ الْفَخْرُ في الْأَحْسَابِ وَالطَّعْنُ في الْأَنْسَابِ وَالْاسْتِسْقَاءُ بِالنُّجُومِ وَالنِّيَاحَةُ وقال النَّائِحَةُ إذا لم تَتُبْ قبل مَوْتِهَا تُقَامُ يوم الْقِيَامَةِ وَعَلَيْهَا سِرْبَالٌ من قَطِرَانٍ وَدِرْعٌ من جَرَبٍ

Daripada Abu Malik al-Asy’ari bahawa Nabi SAW bersabda: “Ada empat perkara pada umatku yang termasuk perkara jahiliyah yang tidak mereka tinggalkan: Membanggakan kemuliaan orang tua nenek moyang, mencela nasab, istisqa (meminta hujan) dengan bintang, dan meratap.’ Dan Baginda SAW bersabda, ‘Wanita yang meratap, jika tidak bertaubat sebelum matinya, maka dia akan dibangkitkan pada hari Qiamat dengan memakai pakaian dari cairan tembaga dan gaun kudis’

Manakala riwayat daripada Sayyidah Aisyah r.a. yang menyebut bahawa beliau menampar wajahnya selepas kewafatan Rasulullah SAW tidak boleh sama sekali dijadikan hujjah kerana ia bukan hadith tetapi hanya athar sahabi. Apatah lagi apabila ia bertentangan dengan riwayat hadith sahih. Tambahan lagi dalam riwayat tersebut Sayyidah Aisyah menyebut di permulaannya: فَمِنْ سفهي وَحَدَاثَةِ سني bermaksud “dan kerana kejahilanku dan keremajaan umurku”. Ia menunjukkan bahawa Sayyidah Aisyah mengakui ia adalah satu kesilapan dan para ulama ASWJ berpendapat Sayyidah Aisyah telah bertaubat daripada kesilapan tersebut.

Akhirnya, memadailah dengan tiga hadith di atas sebagai dalil golongan ASWJ bahawa amalan meratap @ niyahah adalah dilarang oleh Rasulullah SAW dengan disertai janji azab di Hari Qiamat kelak bagi orang yang melakukannya. Kerana itu tiada ulama  ASWJ yang mengharuskannya apa lagi untuk melakukannya serta menjadikannya sebagai satu syiar seperti Syiah. Tidak mungkin FT tidak tahu bagaimana Syiah mengadakan upacara ma’tam bagi mengenang peristiwa Karbala. Ia dipenuhi dengan jerit tangis yang meratap-ratapi kesyahidan Sayyidina Husain. Malah ia dilagukan sambil memukul-mukul dada dan sebahagiannya menampar pipi, malah ada yang lebih dahsyat sehingga melukakan tubuh badan sendiri. Adakah seorang sasterawan seperti FT tidak tahu membezakan menangis biasa (buka’) dengan meratap (niyahah)? Adakah FT mahu mengatakan ini tradisi sunni? Maaf anda telah berbohong dengan pembohongan yang besar!!! Rasulullah SAW bersabda:

عن الْمُغِيرَةِ رضي الله عنه قال سمعت النبي  يقول إِنَّ كَذِبًا عَلَيَّ ليس كَكَذِبٍ على أَحَدٍ من كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ من النَّارِ سمعت النبي  يقول من نِيحَ عليه يُعَذَّبُ بِمَا نِيحَ عليه

Daripada al-Mughirah r.a., beliau berkata: Aku mendengar Nabi SAW bersabda: “Sesungguhnya pembohongan ke atasku tidak seperti pembohongan ke atas orang lain, sesiapa yang berbohong atas namaku dengan sengaja, maka tersedialah tempatnya di dalam neraka. Aku mendengar Nabi SAW bersabda: Sesiapa yang diratapi atas kematiannya, dia diazab dengan apa yang diratapi atasnya”. (Sahih Bukhari).

Di kesempatan ini juga, penulis ingin menyeru semua pihak terutamanya ilmuan dan intelektual ASWJ termasuk Dr MAZA (yang baru-baru ini mengatakan keperluan berhujjah dgn ajaran menyeleweng bukan guna kuasa-walaupun bagi penulis penggunaan kuasa dan hujjah perlu berjalan sekaligus mengikut bidangkuasa masing2 berdasarkan hadith 'man ra'a minkum munkaran') supaya menjawab keraguan dan syubuhat-syubuhat yang dicetuskan oleh Syiah dari masa ke semasa. Semoga masyarakat Islam-ASWJ di Malaysia dipelihara Allah daripada segala bentuk bid'ah yang merosakkan kesucian aqidah dan syariah Islam.

Wallahu a'lam.

Jumaat, 17 Disember 2010

BANTERAS SYIAH HABIS-HABISAN

Alhamdulillah, segala kesyukuran dirafa’kan kepada Allah SWT dan setinggi-tinggi tahniah kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) atas tindakan mereka memberkas pengikut-pengikut Syiah di Hauzah ar-Ridha, Sri Gombak. Penulis berdoa supaya ia dijadikan ‘turning point’ bagi pihak berkuasa agama negeri-negeri lain bertindak ke atas ajaran Syiah. Penulis sendiri tidak pasti sudah berapa banyak mesyuarat dan taklimat yang diberi berkenaan keperluan membanteras ajaran Syiah di peringkat kebangsaan dan negeri. Malah seingat penulis makluman berkenaan bahaya Syiah telah pun disampaikan hingga ke pengetahuan YAB Perdana Menteri dalam satu taklimat Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Namun, pihak berkuasa agama negeri tidak boleh merasa lega dan berlepas tangan kerana kuasa sebenar masih berada dalam tangan negeri. Tidak dinafikan dalam era ‘human right’ ini, memang sukar bagi menteri dalam negeri menggunakan kuasa vetonya untuk meng ISA kan pengikut ajaran sesat. Tapi ini tidak pernah sekali-kali menghalang negeri supaya bertindak kerana agama adalah di bawah bidangkuasa sultan yang telahpun memperturunkan kuasanya kepada majlis dan jabatan agama negeri.

Penulis juga ingin mengambil kesempatan mengucapkan terima kasih kepada semua blogger dan rakan-rakan yang banyak memberi maklumat berkenaan dengan ajaran sesat termasuk Syiah kepada penulis. Memang kebanyakan emel itu tidak sempat dibalas tetapi segala maklumat diberikan direkod dan diambil tindakan mengikut saluran-salurannya. Oleh itu, bersabarlah. InsyaAllah, kita perkukuhkan lagi usaha bersepadu bagi membanteras Syiah. Wallahu a’lam.

Ahad, 12 Disember 2010

HUKUM KAFIR BACA AL-QUR'AN?

Jika ditanya kepada penulis, apakah hukum orang kafir membaca al-Qur’an? Bagi penulis itu adalah perkara khilaf di kalangan ulama. Lihat kepada tujuan dan keadaan ia membaca al-Qur’an tersebut. Tetapi di sana ada isu besar yang dibangkitkan oleh al-Qur’an sendiri. Isu ini lebih berat kerana ia bukan khilaf bahkan ia datang dengan nas yang muktamad. Malah al-Qur’an sendiri yang membangkitkan isu tersebut! Isunya adalah khas buat golongan yang gemar ‘menjual ayat-ayat Allah dengan harga yang murah demi kepentingan tertentu’. Dalam al-Qur’an ia disebut ‘thamanan qalilan’ dan diulang-ulang sebanyak sembilan kali pada tempat yang berlainan.

Bagi penulis, isu ini lebih serius kerana ia melibatkan golongan yang berpegang kepada al-Qur’an sendiri. Yang mengaku konon dirinya adalah muslim dan mukmin yang sempurna. Tetapi hakikatnya tidaklah seindah kata-kata. Daripada sembilan tempat tersebut, cukup bagi penulis membawa satu daripadanya sebagaimana firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 174:

Maksudnya: “Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah diturunkan Allah, iaitu al-Kitab dan menjualnya dengan harga yang sedikit (murah), mereka itu sebenarnya tidak memakan (tidak menelan) ke dalam perutnya melainkan api, dan Allah tidak akan berbicara kepada mereka pada hari Qiamat dan tidak mensucikan mereka dan bagi mereka siksa yang amat pedih”.

Wal’iyazu billah. Gerun bila membaca ayat tersebut. Bimbang jika diri ini termasuk golongan yang menyembunyikan ayat-ayat Allah. Apabila penulis meneliti tafsiran ayat ini, Imam al-Razi meriwayatkan daripada Ibn Abbas r.a. bahawa ayat ini diturunkan kepada pembesar-pembesar Yahudi dan para pendeta mereka, dahulunya mereka mengambil hadiah (habuan dunia) daripada pengikut mereka, maka ketika Allah membangkitkan Nabi SAW mereka bimbang habuan-habuan itu terputus lalu menyembunyikan perihal Nabi SAW dan syariatnya.

Walaupun ayat ini diturunkan kepada ahli kitab, Imam al-Razi menegaskan ia tetap umum kepada semua yang menyembunyikan apa pun daripada bab agama yang wajib disebarkan. Ia berasaskan kaedah ‘pengajaran itu dengan umumnya lafaz bukan dengan khususnya sebab’.

Kesimpulannya, kita perlu telus dalam menilai sesiapa pun. Tidak mengira sama ada muslim atau bukan muslim. Parti kita atau parti orang. Lebih-lebih lagi jika ia adalah seorang muslim kerana itu akan menjejaskan aqidah dan keyakinannya. Soalnya bukan sekadar ayat-ayat al-Qur’an dibaca bagi mendapatkan sedikit upah, tetapi apabila hukum hakam al-Qur’an itu diketepikan, diremehkan atau dikesampingkan. Tak kira dalam apa jua keadaan sekalipun! Makan minum, berpakaian, berpasangan, berjual beli, berpolitik, bernegara malah apa saja! Sebagai contoh nyata, isu menjadikan Malaysia (sebuah Negara Islam tersohor) sebagai hub hiburan dalam ETP. Bukankah ini ‘menjual ayat-ayat al-Qur’an dengan harga yang murah’? Wallahu a’lam.

Sabtu, 4 Disember 2010

KETUANAN MELAYU ITU APA?

Apa erti ketuanan Melayu? Menurut Dewan Bahasa dan Pustaka, ‘ketuanan’ bererti hak menguasai dan memerintah sesebuah negeri atau disebut juga ‘kekuasaan’. Bagi penulis, jika ini takrifannya tiada salah untuk kita menyebut ketuanan bangsa apa sekalipun, tetapi dengan syarat! Syaratnya adalah seperti yang disebut dalam surah al-Hajj ayat 41:

الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآَتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُور

Maksudnya: (Iaitu) orang-orang yang jika Kami (Allah) teguhkan kedudukan mereka di muka bumi, nescaya mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh berbuat yang makruf dan mencegah kemungkaran; dan kepada Allah jualah akibat daripada segala urusan.

Begitu juga dalam surah al-Nur ayat 55:

وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آَمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَى لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَلِكَ فَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ

Maksudnya: Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal salih dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Ia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi, sebagaimana Ia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka: Khalifah-khalifah yang berkuasa dan Ia akan menguatkan dan mengembangkan ugama mereka (ugama Islam) yang telah diredhaiNya untuk mereka dan Ia juga akan menggantikan bagi mereka keamanan setelah mereka mengalami ketakutan (dari ancaman musuh). Mereka terus beribadat kepadaKu dengan tidak mempersekutukan sesuatu yang lain denganKu. Dan (ingatlah) sesiapa yang kufur ingkar sesudah itu, maka mereka itulah orang-orang yang derhaka.

Oleh itu, sebutlah ketuanan bangsa apa sekalipun, jika bangsa itu benar-benar melaksanakan segala titah dan perintah Allah SWT, sememangnya bangsa itu akan dipilih oleh Allah SWT sebagai TUAN di muka bumi ini. Tetapi jika tidak, lihat firman Allah SWT dalam surah Muhammad ayat 38:

وَإِنْ تَتَوَلَّوْا يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُوا أَمْثَالَكُمْ

Maksudnya: ..Dan jika kamu berpaling (dari agama Allah)akan Allah gantikan satu kaum yang lain dri kamu, kemudian mereka tidak jadi seperti kamu

Ya, Allah SWT Maha Berkuasa menjadikan bangsa atau kaum apa sekalipun bagi memerintah bumi ini jika mereka benar-benar berpegang kepada agama Allah SWT.

Bagi penulis, ketuanan bangsa hanyalah satu alat untuk menjalankan amanah Allah SWT. Ia bukan matlamat kerana jika ia menjadi matlamat, ketuanan itu menjadi tercela. Iaitu apabila manusia menjadi ta’assub dan fanatik kepada bangsa sendiri secara membuta tuli. Apa pun tidak dinafikan ketuanan bangsa penting bagi menjamin matlamat menjunjung syiar Islam tercapai, bukankah qa’idah fiqh menyebut ‘ma la yatimmul wajib illa bihi fahuwa wajib’. Bererti ‘apa yang tidak menyempurnakan kewajipan kecuali dengannya maka ia adalah wajib’.

Justeru, jika benar tanpa bangsa Melayu maka lenyaplah Islam di bumi Malaysia...tidak syak penulis pasti akan bermati-matian mempertahankannya. Tetapi jika bangsa Melayu itu sendiri pula yang menjadi perosak agamanya...di situlah kekeliruannya, kemusykilannya dan keragu-raguannya...

Wallahu a’lam.

Rabu, 1 Disember 2010

AJARAN SESAT ASALAMA..


Baru-baru ini penulis dijemput mewakili jabatan dalam satu Muzakarah Ajaran Sesat di Jabatan Mufti Melaka. Amat mendukacitakan penulis kerana salah satu daripada empat ajaran sesat yang dipanggil adalah pengasas ajaran sesat 'Asalama' yang mengaku kononnya tiada kena mengena dengan Islam tetapi sebenarnya cuba mengubahsuai dan menyelewengkan ajaran Islam.

Sukar untuk berbincang kerana hati tertuduh seolah-olah sudah tertutup untuk menerima kebenaran. Kejahilan jelas bersalut tebal dalam diri tertuduh. Tetapi keegoaan dan keangkuhan menyebabkan sukar kebenaran untuk menembusi dirinya kecuali dengan izin Allah SWT.

Dalam muzakarah tersebut, penulis cuba menyampaikan kepada tertuduh bahawa al-Qur'an itu asalnya bukan huruf-huruf dan kalimah-kalimah bertulis seperti dilihat di dalam mashaf. Sebaliknya ia adalah Kalamullah berbentuk kalam atau ucapan atau bahasa. Kesilapan besar tertuduh adalah dia menyangka seolah-olah al-Qur'an itu turun dalam bentuk kitab bertulis tetapi tidak berbaris. Oleh kerana itu, dia mendakwa, umat Islam telah menyelewengkan al-Qur'an kerana membacanya secara berbaris tetapi dia mengekalkannya dalam bentuk tanpa baris.

Walhal, dia sendiri membacanya secara berbaris dengan membarisataskan semua huruf-huruf al-Qur'an. Sebagai contoh dia membaca basmalah begini "Ba Sama Allaha Al Rahamana Al Rahayama". Penulis katakan kepadanya, bahawa apa yang dibacanya itu bukan kalam kerana kalam dalam bahasa Arab mesti bersifat 'lafzun mufid' iaitu lafaz yang difahami, jika tidak difahami itu bukan kalam! Dia tidak menjawab dan dia sendiri mengetahui dia sendiri tidak faham apa yang disebut, bahkan tetap merujuk kepada terjemahan al-Qur'an dalam bahasa Melayu.

Akhirnya, dia dengan rela hati membuat perakuan bahawa bukan lagi Islam bahkan beragama 'Asalama' dan merupakan rasul yang meneruskan risalah terdahulu. (Dia juga tidak faham apa beza antara nabi dan rasul). Hal ini membawa implikasi besar kerana ia akan melibatkan hukum murtad dan susulannya seperti fasakh nikah, hadanah anak, harta warisan dan sebagainya.

Antara doktrin tertuduh yang perlu diawasi adalah seperti berikut:-

Agama yang benar adalah agama Asalama
Membaca al-Qur'an secara baris atas dan mendakwa al-Qur'an yang sedia ada telah diselewengkan bacaannya
Al-Qur'an diturunkan kepada Nabi Ibrahim
Nabi Muhammad tidak layak menjadi nabi
Mengaku dirinya sebagai rasul
Semua agama adalah berasal daripada agama Asalama termasuk Kristian dan Hindu.

Wallahu a'lam.

p/s: Pihak Jabatan Mufti Melaka akan mengeluarkan fatwa tentang ajaran ini dalam tempoh terdekat. Insya-Allah.