Ahad, 30 Januari 2011

Malaysia negara ASWJ berdaulat!

Penulis ditanya tentang tindakan pengikut Syiah menggembar-gemburkan isu tangkapan di Selangor. Penulis katakan, kita tak perlu dirisau, walau apa pun usaha Syiah untuk membenarkan ajaran mereka tersebar di negara ini, ia tidak sekali-kali akan berhasil. Di Malaysia, agama terletak di bawah bidang kuasa Yang Di Pertuan Agong (YDPA) dan Raja-Raja Melayu. Ia melangkaui kuasa politik. Ia bukan kuasa Perdana Menteri, Menteri Di JPM, Menteri Besar atau parti pemerintah. Kalaupun ada pihak-pihak tertentu sibuk melobi untuk mendapatkan 'pengiktirafan', insya-Allah ia tidak akan berhasil.

Biarpun wujud orang-orang seperti Faisal Tehrani (FT), ia akan tenggelam begitu sahaja ditelan aliran arus perdana ASWJ. Bagi pengikut Syiah yang dihadapkan ke mahkamah, dapatkan keadilan di sana dan anda tidak perlu terpekik terlolong seolah-olah anda sedang dicampak ke dalam penjara Abu Ghuraib atau dibunuh kejam. Berhujjahlah apabila tiba masanya di mahkamah nanti. Mahkamah dunia adalah sebaik-baik tempat untuk anda berhujjah sebelum anda berhujjah di hadapan Allah SWT di akhirat kelak. Di sana tiada lagi SUHAKAM untuk bergantung.

Bagi kedutaan Iran, penulis rasakan tidak perlulah berlebih-lebihan dalam mencampuri urusan perundangan negara ini. Malaysia adalah sebuah negara berdaulat dan anda tidak perlu mengajarkan bagaimana untuk mentadbir urusan dalamannya. Jadikan tindakan Maghribi memutuskan hubungan diplomatik dengan Iran sebagai pengajaran. Ingati juga kebimbangan al-Azhar sebagai institusi Sunni terulung terhadap peranan Iran dalam mengembangkan Syiah di negara-negara Sunni. Iran tidak seharusnya mengeksploitasi 'hubungan diplomatik' dengan negara-negara Sunni untuk melebarkan sayap Syiah. Kita tahu dan semua orang pun tahu peranan Iran itu.

Berkenaan FT, penulis pun tidak tahu apa mazhabnya. Katanya bukan Syiah. Penulis pun tak pernah tuduh dia Syiah, tetapi penulis katakan penulisannya ada unsur-unsur Syiah. Kalau sarjana tulen, dia tahu nak bezakan dua istilah itu. Cuma FT ini, kesunniannya dah terlampau hebat sampai mengatakan fatwa Syiah JAIS itu fatwa lapuk (klik sini ). Maknanya, pemikiran ahli-ahli jawatankuasa fatwa yang bermazhab Sunni  di negeri Selangor itu pun lapuk, bahkan semua mufti di Malaysia yang bermazhab Sunni juga berfikiran lapuk sebab merekalah yang memutuskan bahawa Syiah itu menyeleweng dalam fatwa 1996 (kemudian disusuli oleh negeri-negeri). Oleh itu, eloklah FT dilantik sebagai Mufti Besar Sunni di Malaysia. Tidaklah asyik bagi fatwa guna blog, novel dan cerpen aje. 

Kesimpulannya, dengan timbulnya isu Syiah ini, insya-Allah, ASWJ akan semakin kukuh di Malaysia dan ia satu-satunya pengajaran berharga kepada mereka yang berhajat untuk menyebarkan mana-mana ajaran lain selain ASWJ untuk melupakan niat mereka. Wallahu a'lam. 

Isnin, 24 Januari 2011

Islam UMNO perlu transformasi

Apabila MCA-BN mempolitikkan isu salam calon PAS di DUN Tenang. Penulis rasakan sudah sampai masanya Islam UMNO perlu ditransformasikan supaya benar-benar berpegang kepada agama Islam yang tulen. Penulis tidak peduli siapa yang menjadi sasaran kempen BN di Tenang, tetapi pemikiran yang dibawa berkenaan Islam memberikan imej yang salah terhadap agama Islam.

Bagi orang Islam yang rasional, isu sebenar bukan kerana BN mempertikaikan calon muslimat PAS tidak bersalam dengan lelaki bukan mahram atau memakai sarung tangan, tetapi isu sebenar adalah sejauhmana UMNO-BN faham dan berpegang kepada hukum Islam itu sendiri. Timbul juga persoalan, kefahaman Islam yang bagaimana ditanam oleh UMNO-BN terhadap rakan-rakan komponen di dalam BN sehingga mereka dilihat kurang mengerti tentang soal hukum-hakam dalam pergaulan sesama Islam dan bukan Islam.

Kalaupun sesetengah ahli politik UMNO-BN itu tidak begitu mengerti tentang Islam, ia tidak mengapa, tetapi bukankah di sana ada banyak pakar-pakar rujuk tentang Islam dalam kerajaan termasuk Penasihat Agama PM, Menteri (Agama) di JPM, Timb. Menteri (Agama) di JPM, para Mufti, JAKIM, IKIM, Ulama Muda UMNO dan lain-lain. Mungkin dengan arahan ringkas secara lisan atau sms sahaja, jawapan berkenaan apa jua persoalan agama boleh diselesaikan oleh orang-orang agama dalam agensi-agensi tersebut. Jadi, mengapa isu agama tidak dikembalikan kepada mereka yang dilantik oleh kerajaan sendiri?

Berbalik kepada isu salam, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-79 yang bersidang pada 6 - 8 September 2007 telah membincangkan Hukum Berjabat Tangan Dengan Wanita Ajnabi. Muzakarah telah memutuskan bahawa pada prinsipnya hukum berjabat tangan dengan wanita ajnabi adalah haram. Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertentu yang sukar dielakkan, ianya dibolehkan tetapi dalam keadaan terkawal supaya tidak dijadikan budaya dalam masyarakat Islam.

Bagi penulis, isu-isu agama menjangkaui sempadan politik, jika sesuatu isu itu tidak memihak kepada fahaman politik anutan seseorang, maka dia wajib berkata benar dan bukan menyembunyikan yang haq semata-mata kerana mahu menjaga kepentingan politiknya.

Wallahu a'lam.

Selasa, 18 Januari 2011

Tukar istilah "Pluralisme Agama" kepada "Wahdatul Adyan"

Sabtu lepas, penulis dijemput membentangkan kertas Ancaman Pluralisme Agama di Malaysia: Satu Tinjauan Awal dalam Wacana Isu-isu Semasa Aqidah di Universiti Malaysia Terengganu (UMT). Beberapa kertas kerja lain juga dibentangkan oleh Dr. Anis Malik Toha (UIA), Ustaz Uthman el-Muhammady (ISTAC), Dr. Syamsuddin Arif (UIA) dan Dr. Ahmad Bazli Shafie. Penulis berpandangan ada baiknya jika istilah pluralisme agama yang digunapakai oleh Barat itu kita tukarkan kepada istilah Islam yang lebih jelas maknanya iaitu "Wahdatul Adyan".

Dengan menyebut "Wahdatul Adyan" atau terjemahannya "Kesatuan Agama-agama", penulis fikir tiada seorang pun akan terkhilaf dalam memahaminya. Rasionalnya, semua agama pun tidak mahu identiti mereka luntur apabila semuanya disatukan antara satu dengan lain, inikan pula agama Islam yang jelas merupakan satu-satunya agama yang haq! Bahayanya, istilah pluralisme agama yang dipopularkan oleh John Hick berjaya memperdayakan sesetengah orang Islam yang menganggap ia hanyalah konsep toleransi berdasarkan kepelbagaian agama. Yakni mereka memahaminya sekadar religious plurality iaitu kepelbagaian agama. Jika itu maksudnya memang tiada isu di sini kerana Islam sendiri mengakui hakikat kewujudan agama-agama itu tetapi yang berlaku konsep itu sebenarnya cuba mengiktiraf kebenaran semua agama sekaligus menyamaratakannya dengan Islam.

Dalam pembentangan tersebut, penulis sempat perjelaskan antara medium atau modus operandi yang digunakan oleh pihak tertentu untuk menyebarkan faham "Wahdatul Adyan" seperti:-

-Perjuangan hak asasi manusia supaya semua agama lepas bebas untuk berdakyah antara satu dengan lain termasuk untuk saling bertukar agama, ini akan melenturkan keistimewaan dan kebenaran Islam.

-Menafsir sendiri konsep "Satu Malaysia" menjadi konsep "Satu Agama", seperti menafsirkan isu-isu semasa agama yang menyebelahi pihak bukan Islam dianggap hasil daripada konsep "Satu Malaysia".

-Dialog antara agama tanpa mengira apa jua bentuk atau kaedah seperti cadangan pembentukan Interfaith Council, Jawatankuasa Perpaduan, Jawatan Mempromosi Persefahaman Antara Agama dan lain-lain. Jawatankuasa-jawatankuasa ini dilihat mempunyai unsur-unsur yang menyentuh keistimewaan Islam seperti yang temaktub di dalam perlembagaan.

-Kumpulan-kumpulan pro-pluralisme agama seperti SIS, MCCBCHS, Majlis Peguam dan lain-lain seperti kempen memperkasakan artikel 11 dan pindaan artikel 121(1a) supaya kuasa mahkamah sivil mengatasi mahkamah syariah.

-Slogan-slogan perpaduan global seperti Global Ethic, Global Theology, Golden Rule, Unity in Diversity, Transcendent Unity of Religions dan lain-lain. Slogan-slogan ini kebanyakannya menyeru kepada kesamarataan antara agama tanpa ada mana-mana agama mendominasi agama lain.

Akhirnya, penulis tegaskan bahawa Malaysia adalah negara demokrasi berasaskan Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen bukan demokrasi liberal Barat seperti di Singapura, Amerika, Britain dan lain-lain tempat. Raja Berperlembagaan menjadi simbol ketaatsetiaan kepada YDPA dan Raja-Raja Melayu yang menjunjung amanah agama Islam manakala Demokrasi Berparlimen lambang terhadap hak-hak istimewa umat Islam yang menjadi majoriti di Malaysia. Kesimpulannya, tiada tempat sama sekali untuk keberadaan fahaman "Wahdatul Adyan" di Malaysia. 

Rabu, 12 Januari 2011

Sejak bila pulak Malaysia ada mazhab Syiah Imam 12?


Ini persoalan yang tidak perlu dijawab. Sememangnya Syiah Imamiyah Ithna 'Asyriyyah tidak pernah bertapak di Malaysia sebagai sebuah 'mazhab' kecuali selepas Revolusi Syiah oleh Khomeini tahun 1979. Sejak bila pulak Tanah Melayu ini ada 'mazhab' Syiah Imam 12? Kalau ada apa bukti-buktinya? Apa kitab Syiah Imam 12 yang pernah diterjemah di Tanah Melayu? Di mana hauzah Syiah pertama yang dibina di Tanah Melayu? Di mana komuniti Syiah Imam 12 yang pertama? Negeri mana? Daerah mana? Kampung mana? Siapa tokoh ulama Melayu Syiah Imam 12 di Tanah Melayu zaman dulu? Takkan sejak dahulu Syiah Imam 12 bertapak di Tanah Melayu, baru hari ini kita dengar ada Hujjatul Islam Kamil Zuhairi. (Agak-agaknya sama tak ilmu beliau dengan Hujjatul Islam Imam al-Ghazali, wafat 505H?)

Adapun pengaruh umat Melayu terhadap kecintaan kepada Alul Bayt sememangnya tidak pernah luput kerana Islam yang datang ke Tanah Melayu ini adalah Islam Ahli Sunnah yang tidak pernah meminggirkan kecintaan kepada Alul Bayt. Ahli Sunnah bukan nawasib sehingga mereka membenci Alul Bayt, tetapi Ahli Sunnah juga bukan rawafidh seperti Syiah Imam 12 yang mengutuk dan menolak para sahabat.

Kalaupun ada teori yang mengatakan Islam sampai ke Tanah Melayu melalui Arab Yaman, Arab Yaman itu bermazhab Syiah Zaidiyyah bukan Syiah Imam 12. Bahkan orang yang mengkaji Syiah memang sedia maklum, Syiah Zaidiyyah tidak seperti Syiah Imam 12 yang menolak khalifah Abu Bakar dan Umar. Tidak seperti Syiah Imam 12 yang menerima taqiyyah, kemaksuman para imam, keghaiban imam, nikah mut'ah dan lain-lain. Apa yang pasti, Syiah Zaidiyyah pun tidak pernah diketahui penganutnya di Tanah Melayu. Inikan pula Syiah Imam 12! Namun, penulis tidak nafikan unsur-unsur Syiah memang ada dalam sesetengah amalan tasawwuf dan tariqat di Malaysia yang masuk melalui pelbagai faktor. Tetapi Syiah Imam 12 sebagai sebuah 'mazhab' di Tanah Melayu? Memang ini tidak pernah diketahui oleh ahli sejarah Melayu, dan ia berlangsung dari semasa ke semasa hinggalah ke hari ini. Itu sebab, Syiah Imam 12 adalah sesuatu yang sangat asing kepada umat Islam di Malaysia! Analoginya mudah, mengapa umat Islam di Malaysia tidak hairan dengan Mazhab Hanafi anutan kebanyakan India muslim? Jawabnya mudah, kerana mereka memang telah lama wujud dan bertapak di negara ini walaupun hanya minoriti.

Oleh kerana itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan (JFK) telah menarik balik fatwa berkenaan Syiah pada tahun 1984 yang mengatakan bahawa "hanya Syiah Zaidiyyah dan Ja'fariyyah sahaja boleh diamalkan di Malaysia". Fatwa ini dimansuhkan dengan fatwa Syiah pada tahun 1996 kerana didapati Syiah Imam 12 telah mengambil kesempatan di atas fatwa tersebut untuk menyebarkan fahaman mereka yang pada asal usulnya memang tidak wujud di Malaysia. Sedia maklum, Syiah Zaidiyyah memang tiada penganutnya, manakala Syiah Imam 12 pula adalah jelas berdasarkan fatwa-fatwa para ulama Ahli Sunnah Wal-Jamaah (ASWJ) sejak dahulu hingga kini mereka adalah kumpulan bid'ah dan terkeluar daripada Ahli Sunnah. JFK akhirnya memutuskan bahawa hanya faham ASWJ yang dibenarkan untuk diamal di negara ini dari segi aqidah, syariah dan akhlaq.

Hakikatnya, kebangkitan semula Syiah Imam 12 hanya berlaku selepas Revolusi Iran 1979 yang meletakkan dalam Perkara 12 Perlembagaan baru Iran iaitu mazhab rasmi negara adalah mazhab Syiah Imam 12 dan tidak boleh ditukarganti. Di sini bermula pengaruh Syiah Imam 12 ke seluruh dunia Islam dan ia semestinya menyelinap masuk hingga ke negara-negara Sunni. Di Malaysia, hal ini terlihat dengan jelas melalui kajian yang menunjukkan bahawa orang pertama yang menyebarkan Syiah Imam 12 mula-mula dikesan pada 1980 iaitu fulan bin fulan di tempat fulan, termasuk juga bukti-bukti di mana 'sumber rujukan' fulan bin fulan ini iaitu di fulan tempat. Lebih penting dari itu, rujukan-rujukan 'penganut Syiah baru' ini (bukan Syiah keturunan) adalah buku-buku Khomeini seperti Kasyful Asrar, al-Hukumah al-Islamiyyah dan lain-lain. Ini bukti menunjukkan Syiah yang ada di Malaysia ini adalah Syiah yang direkrut (bukan Syiah keturunan) hasil daripada 'tangan-tangan ghaib' yang bekerja 24 jam di negara ini. Jika tidak, masakan Syiah hanya dikenali di Malaysia bermula pada tahun 80-an, sedangkan Tanah Melayu telah menerima Islam seawal abad 7,8 @ 9. Sekurang-kurangnya pun Batu Bersurat di Terengganu pada awal kurun 14. Mana perginya Syiah berkurun-kurun dan berabad-abad lamanya sehingga hanya pada penghujung abad ke 20 baru timbul???   

Ringkas cerita, apabila penyebaran Syiah Imam 12 semakin meruncing, Kerajaan Malaysia melalui Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah mengenakan tindakan ISA ke atas 300 pengikut Syiah pada tahun 1997. Di situ bermulalah usaha agensi dan ulama Islam Sunni untuk berdialog bagi mengembalikan mereka yang telah terseleweng supaya balik ke pangkal jalan iaitu kembali kepada ASWJ. Hairannya, ketika itu tiada pula 'orang yang melenting' mengatakan hak minoriti dicabul, penghapusan etnik Syiah atau pencabulan hak asasi manusia. Mungkinkah kerana pada ketika itu, keahliannya belum ramai? Orang Syiah boleh jawab.

Seperkara lagi, penganut Syiah Imam 12 Malaysia dikatakan mahu berdialog dan bermuzakarah dengan pihak berkuasa. Penulis katakan, Syiah bukanlah ajaran baru untuk didialogkan. Ulama Sunni sudah habis membicarakan di mana letaknya Syiah menurut pertimbangan al-Qur'an dan al-Sunnah. Syiah Malaysia tak perlu cipta versi baru untuk mengatakan kami berbeza dengan Syiah Imam 12 di tempat lain. Mengapa? Adakah anda sudah meninggalkan kitab-kitab rujukan utama Syiah Imam 12 spt al-Kafi, Man la yahdhuruh al-faqih, Tahzib al-Ahkam dan al-Istibsar? Jika ye, kemukakan apa rujukan anda yang baru itu? Adapun bagi ASWJ kedudukan Syiah Imam 12 sudah teramat jelas dan tidak perlu dibahaskan lagi. Ini terbukti melalui karangan-karangan para ulama Ahli Sunnah spt...  

Maqalat al-Islamiyyin wa al-Ikhtilaf al-Musollin, Abu al-Hasan al-Asy’ari (w.324H)
Al-Tanbih wa al-Radd ‘ala Ahl al-Ahwa’ wa al-Bida’, Abu al-Hasan Muhammad bin Ahmad al-Malti (w.377H)
Al-Farq bayna al-Firaq, Abdul Qahir al-Baghdadi (w.429H)
Al-Imamah wa al-Radd ‘ala al-Rafidhah, Abu Nu’aim al-Asbahani (w.430H)
Al-Tabsir fi al-Din wa Tamyiz Firqat al-Najiyah ‘an al-Firaq al-Halikin, Tohir bin Muhammad al-Isfirayini (w.471H)
Al-Ghunyah fi Usul al-Din, Abu Sa’id al-Naisaburi (w.478H)
Fadha’ih al-Batiniyyah, Abu Hamid al-Ghazali (w.505H)
Al-Iqtisad fi al-I’tiqad, Abu Hamid al-Ghazali (w.505H)
Nihayat al-Iqdam fi ‘ilm al-Kalam, al-Syahrastani (w.548H)
Al-Milal wa al-Nihal, al-Syahrastani (w.548H)
Al-Fasl fi al-Milal wa al-Ahwa’ wa al-Nihal, Ibn Hazm al-Zahiri (w.548H)
I’tiqadat Firaq al-Muslimin wa al-Musyrikin, Muhammad bin Umar al-Razi (w.606H)
Ghayat al-Maram fi ‘Ilm al-Kalam, Ali bin Abi Ali al-Amidi (w.631H)
Minhaj al-Sunnah al-Nawabiyyah, Ibn Taimiyyah(w.728H)
Al-Muntaqa min Minhaj al-I’tidal fi Naqdh Kalam Ahl al-Rafdh wa al-I’tizal, Abu Abdillah al-Zahabi(w.748H)
Kitab al-Mawaqif, ‘Adhud al-Din al-Iji (w.756H)
Syarh al-Maqasid fi ‘Ilm al-Kalam, Sa’d al-Din al-Taftazani (w.791H)
Izalat al-Khafa’, Syah Waliyyullah al-Dihlawi (w.1114H)
Al-Tuhfat al-Ithna ‘Asyariyyah, Syah Abdul Aziz al-Dihlawi (w.1159H)
Mukhtasar Izhar al-Haq, Rahmatullah bin Khalilur Rahman al-Hindi (w1306H)

Maknanya, perbahasan mengenai Syiah ini sudah SELESAI di kalangan ulama Sunni. Fatwa Kebangsaan juga sudah muktamadkan perkara itu. Kerana itu sesebuah negara Sunni meletakkan undang-undang supaya Syiah jangan sekali-kali melebarkan sayapnya ke negara Sunni. Itu sahaja. Patuhilah undang-undang tersebut. Malaysia adalah sebuah negara Sunni yang berdaulat, punya perlembagaan sendiri dan pemerintahan sendiri. 

Dalam hal ini, peruntukan Fasal (2), (3) dan (5) Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan secara jelas menyatakan kedudukan dan fungsi Yang Di Pertuan Agong (YDPA) dan Sultan-Sultan atau Raja-Raja sebagai ketua agama Islam bagi negeri masing-masing yang memiliki kesemua hak, hak keistimewaan dan kuasa prerogatif.

Oleh yang demikian, jika YDPA dan Sultan-Sultan atau Raja-Raja telah menjalankan kuasa prerogatif untuk meluluskan undang-undang tertentu seperti Enakmen Jenayah Syariah Negeri-negeri (termasuk undang-undang yang mengharamkan Syiah), maka undang-undang tersebut hendaklah dipatuhi dan dihormati oleh semua rakyat Malaysia. Mana-mana tindakan ketidakpatuhan akan dikira sebagai ketidaksetiaan dan ketidakhormatan kepada YDPA dan Sultan-Sultan atau Raja-Raja. Ini adalah selari dengan prinsip Rukun Negara iaitu “Kesetiaan kepada Raja dan Negara” dan “Keluhuran Perlembagaan”.

Walhasil, di Malaysia, Syiah Imam 12 memang tak dikenali sebagai satu mazhab tetapi lebih dikenali sebagai ajaran menyeleweng berdasarkan tradisi, ilmu dan undang-undang.

Wallahu a'lam.

Isnin, 10 Januari 2011

Bulan sabit lambang Islam?

Ketika penulis sedang update isu letupan bom di gereja Mesir baru-baru ni, terbaca pula fatwa Syeikh Dr. Mas’ud Sobri, Penyelidik di Markaz Wasatiyyah, Kuwait bertajuk ‘Hukum muslim mengangkat lambang bulan sabit bersama salib’. (klik sini ) Sebenarnya penulis bawakan isu ini bukannya sebab tajuk ini kerana ia tidak berlaku di Malaysia, tetapi kerana isu lain. Iaitu isu ‘lambang bulan sabit yang sering dikaitkan dengan Islam’. Terjemahan fatwa tersebut lebih kurang berikut:-

“Sebelum dibincangkan hukum ini secara lanjut, perlu dinyatakan bahawa lambang bulan sabit bukanlah sesuatu yang disyariatkan di dalam Islam. Bulan sabit tidak pernah menjadi lambang atau syiar Islam pada zaman Nabi SAW, Khilafah Umayyah, Khilafah Abbasiyah, bahkan di zaman Khilafah Uthmaniyyah sekalipun. Bahkan orang pertama yang mula menggunakan bulan sabit adalah bangsa Turki selepas penggulingan Sultan Abdul Hamid Kedua dan selepas gerakan Freemasonry berjaya menembusi Empayar Uthmaniyyah yang sedang tenat melalui Parti Perpaduan dan Kemajuan yang menganut fahaman Masonik.

Jika kita merujuk kepada asal-usul gerakan Masonik dan sesetengah gerakan bawah tanah seperti penyembah syaitan dan lain-lain, kita akan dapati bulan sabit adalah satu daripada syiar mereka. Gerakan penyembah syaitan ini dan pengikut gerakan Masonik berbangga dengan membawa medal yang berbentuk bulan sabit, bintang dan di atasnya terdapat pedang lagenda. Ia adalah lambang tempat penyembelihan bagi para pemuja yang mempersembahkan kucing dan anjing yang disembelih, dan meminum darahnya, melalui pelaksanaan ritual kesyaitanan yang sesat dan upacara yang biadap.

Kemudian lambang bulan sabit tersebar ke dalam bendera beberapa negara yang berkemungkinan tidak berhati-hati dengan signifikan bulan sabit ini terhadap doktrin tertentu. Setelah kita mengetahui ini, maka menjulang lambang bulan sabit langsung tiada kena mengena dengan Islam, malah ia adalah syiar Freemasonry dan para penyembah syaitan. Mungkin dengan merujuk kepada kalung Freemason dan tarbus Freemason yang terdapat padanya bulan sabit, bintang dan pedang mampu memuktamadkan kesahihan pandangan ini.

Bagaimanapun, adalah benar jika dikatakan: Bukan semua yang menggunakan bulan sabit itu berpegang kepada doktrin tersembunyi gerakan Freemasonry dan penyembah syaitan. Tetapi kesimpulannya tetap : Bulan sabit itu bukanlah lambang bagi Islam. Tidak syak lagi bahawa salib adalah lambang dari lambang-lambang Kristian, ia adalah salah satu iktikad yang kita percaya kepalsuannya dan penyelewengannya berbanding apa yang di bawa oleh Nabi Isa AS. Jelas salib ialah syiar kekufuran yang tidak kita imani bahkan al-Qur'an telah menafikannya dan menerangkan kebatilannya melalui surah al-Nisa' ayat 157.

Oleh itu, haram bagi muslim untuk mengangkat bendera bersalib kerana ia dianggap mengangkat syiar kekufuran, setiap yang membawa kepada kekufuran adalah haram. Ia bukan bermaksud mengkafirkan pelakunya tetapi pelakunya telah melakukan salah satu daripada perbuatan kufur tanpa kita menghukumnya sebagai kafir.

Adapun perbuatan umat Islam dan Kristian keluar bersama-sama untuk berdemonstrasi sedang penganut Kristian membawa bersama-sama mereka bendera-bendera yang padanya salib-salib, perkara ini diharuskan syara' bagi menunjukkan kesatuan rakyat, Islam dan Kristian. Ia boleh jadi digalakkan bagi memadamkan api fitnah dan memelihara perpaduan masyarakat Mesir, sambil umat Islam wajib memungkiri kepercayaan salib itu di dalam hatinya.

Kesimpulannya, membunuh orang Kristian tanpa sebab yang haq di sisi syara' adalah haram, salah satu daripada dosa besar, tetapi ini sekali-kali TIDAK mengharuskan bagi seseorang muslim untuk mengangkat bendera bersalib kerana salib adalah antara syiar kekufuran”.

Rumusannya, berhati-hatilah wahai umat Islam dalam mengambil lambang untuk disandarkan pada agama. Wallahu a’lam.

Sabtu, 8 Januari 2011

Munajat Rasulullah SAW

Di saat kita menghadapi tekanan dan dugaan, teringat kepada betapa beratnya ujian demi ujian ke atas junjungan tercinta Rasulullah SAW. Sehingga Baginda SAW bersabda dalam munajatnya...

اللهم إليك أشكو ضعف قوتي وقلة حيلتي وهواني على الناس يا أرحم الراحمين أنت رب المستضعفين وأنت ربي إلى من تكلني إلى بعيد يتجهمني أم إلى عدو ملكته أمري إن لم يكن بك علي غضب فلا أبالي ولكن عافيتك هي أوسع لي أعوذ بنور وجهك الذي أشرقت له الظلمات وصلح عليه أمر الدنيا والآخرة من أن تنزل بي غضبك أو يحل علي سخطك لك العتبى حتى ترضى ولا حول ولا قوة إلا بك

Ya ALLAH, aku mengadu kepada-Mu kelemahan kekuatanku, sedikitnya kemampuanku dan hinanya aku pada pandangan mata manusia. Wahai Tuhan Yang Maha Pengasih, Kamulah Tuhan golongan yang lemah dan Kamu juga Tuhanku. Kepada siapa Kamu serahkan aku? Kepada orang yang jauh yang memandangku dengan wajah bengis atau kepada musuh yang menguasai urusanku? Sekiranya Kamu tidak murka kepadaku, aku tidak peduli (apa yang menimpa). Namun keselamatan daripada-Mu lebih melapangkan aku..Aku berlindung dengan cahaya wajah-Mu yang menyinari kegelapan serta memperelokkan urusan dunia dan akhirat. Aku berlindung daripada kemarahan-Mu atau kemurkaan-Mu terkena kepadaku. Kamu berhak mencela aku sehingga Kamu redha. Tiada kuasa dan tiada kekuatan melainkan dengan-Mu....(Ibn Hisham, al-Sirah al-Nabawiyyah, Beirut: Dar al-Jil, j.2, hal. 268)

Semoga Allah SWT kurniakan kekuatan kepada semua pejuang agama-Nya...sama ada kejayaan di dunia atau kesyahidan di akhirat...Amin.

Sabtu, 1 Januari 2011

Antara Hak Asasi dan Mazhab Rasmi Negara

Berikut adalah artikel asal penulis (tanpa potongan) yang telah diterbitkan oleh Utusan Malaysia pd 31 Disember 2010. Tulisan berwarna adalah bahagian yang dipotong oleh Utusan Malaysia.Malaysia adalah negara Islam berasaskan Ahli Sunnah Wal-Jamaah (ASWJ). Keputusan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada tahun 1996 menetapkan bahawa; Pertama, umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran Islam yang berasaskan pegangan ASWJ dari segi akidah, syariah dan akhlak. Kedua, memperakukan pindaan kepada semua Undang-undang Negeri yang berhubung dengan hukum Syarak bagi menyelaraskan takrif “Hukum Syarak” atau “Undang-undang Islam” seperti berikut: “Hukum syarak” atau “Undang-undang Islam” ertinya Undang-undang Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal- Jamaah dari segi akidah, syariah dan akhlak”.


Penetapan dasar ini sesuai dengan konsep maqasid syariah yang meletakkan objektif pertama adalah memelihara agama. Dalam konteks sebuah negara, sememangnya tanggungjawab memelihara keluhuran dan kesucian agama terletak di bahu pemerintah. Di sini kerajaan Islam berperanan menjalankan prinsip hirasat al-din wa ‘imarat al-dunya (pemeliharaan agama dan pembangunan duniawi) berteraskan siyasah syar’iyyah. Menurut Ibnu ‘Aqil; siyasah syar’iyyah itu ialah apa jua perbuatan yang mampu mendekatkan manusia (rakyat) kepada kebaikan dan menjauhkan mereka daripada kebinasaan walaupun tidak disyariatkan oleh Rasulullah SAW dan tidak diturunkan oleh wahyu (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, ‘Ilam al-Muwaqqi’in ‘an Rabb al-‘Alamin, j.6, hal.26)

Justeru, sebagai penganut ASWJ, kita haruslah memahami bahawa penetapan ASWJ sebagai mazhab rasmi negara bertujuan untuk memastikan kesucian akidah dan syariah Islam dapat dipertahan, dibela dan dipelihara. Ia tidak sekali-kali bertujuan untuk menindas mana-mana pihak. Namun, timbul desas desus kononnya dasar ini menyekat dan mengongkong hak asasi individu muslim bagi menganut satu-satu fahaman, ajaran dan kepercayaan di luar konteks ASWJ. Permasalahan ini bertambah rumit apabila ia dijaja bersama slogan-slogan keramat seperti hak asasi, keadilan, kesaksamaan dan demokrasi tulen.

Penulis berpendapat, fenomena ini muncul apabila masyarakat moden mula memperkatakan soal pembentukan civil society. Masyarakat sivil sering dikaitkan dengan pilihan, kebebasan dan tanggungjawab individu. Dalam tradisi Barat, kumpulan-kumpulan sukarela, pergerakan sosial, media massa dan lain-lain institusi bukan kerajaan dapat berfungsi tanpa kawalan kerajaan. Dengan itu, masyarakat sivil menjadi medium bagi rakyat membahaskan apa jua isu termasuk memperkatakan isu-isu sensitif sehingga membabitkan kesucian agama.

Dalam konteks negara Islam, sudah tentu konsep civil society yang dicanang oleh pemikiran Barat itu menyalahi konsep kebebasan beragama dan bersuara yang ditetapkan oleh Islam. Nilai-nilai demokrasi liberal Barat apabila diterapkan dalam semua aspek kehidupan akan menjerumuskan manusia menjadi makhluk yang berfikir dan berbuat apa sahaja tanpa batasan. Bukan sahaja dalam soal-soal keduniaan malah sehingga mempertikai dan menceroboh kesucian agama yang dianutinya sendiri. Itulah kesan nilai-nilai hak asasi sekular-liberal Barat yang amat bahaya sekiranya dibiar dan tidak diawasi oleh pihak pemerintah.

Di peringkat antarabangsa, perjuangan menuntut hak asasi sememangnya telah menjadi agenda suci. Ia bermula dengan Perisytiharan Hak Asasi Manusia Sejagat 1948 (PHAMS 1948). Perisytiharan tersebut dipelopori oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu. Antara komuniti dunia terkuat yang mendukung perjuangan hak asasi ialah masyarakat Eropah sehingga mereka telah memaktubkan Konvensyen Eropah mengenai Hak Asasi dan Kebebasan Asasi 1950 yang mempunyai kuasa mengikat dari segi undang-undang terhadap negara anggota komuniti Eropah.

Keghairahan dunia Barat dalam memperjuangkan hak asasi menyebabkan mereka lupa bahawa di sana ada hak yang dicabuli. Umat Islam adalah antaranya. Beberapa perkara di dalam PHAMS 1948 ditolak oleh umat Islam kerana hak asasi mereka untuk mengamalkan agama digugat. Antaranya Perkara 18 yang berbunyi, “Everyone has the right to freedom of thought, conscience and religion; this right includes freedom to change his religion or belief, and freedom, either alone or in community with others and in public or private, to manifest his religion or belief in teaching, practice, worship and observance”.

Bagi Islam, Perkara 18 tidak boleh diterima kerana telah mencabuli hak asasi umat Islam dalam beragama. Islam menetapkan tujuan (maqsad) syariah yang pertama iaitu memelihara agama. Bererti Islam menolak sebarang usaha mengubahsuai atau menokoktambah sehingga merosakkan ketulenan agama. Sebarang penyelewengan dan kegelinciran yang berlaku dalam akidah dan syariah akan ditolak oleh Islam tanpa mengira samada ia berbentuk kepercayaan, pemikiran atau perbuatan.

Lebih teruk lagi, apabila hak asasi juga membenarkan seseorang untuk keluar dan masuk agama sesuka hati. Justeru, di mana hak umat Islam untuk memelihara agamanya? Sedangkan hukum Islam menetapkan bahawa keluar agama atau murtad merupakan jenayah berat yang perlu diadili dan dihukum. Ia adalah perbuatan yang membabitkan kepentingan umum kerana melibatkan maruah agama dan umat Islam. Bukan sekadar hak individu.

Jangan pula ada pihak yang mendakwa Islam telah menyanggah hak kebebasan individu untuk memilih. Bukankah PHAMS 1948 itu juga diasaskan atas dasar menjaga kepentingan umum melebihi hak individu? Jika hak individu dibiarkan bermaharajalela, apa gunanya lagi kerajaan-kerajaan di dunia menggubal undang-undang. Bukankah undang-undang itu dibentuk untuk menyekat kebebasan individu yang ditafsirkan oleh undang-undang sebagai salah? Malah terdapat satu klausa khas di dalam PHAMS 1948 Perkara 29 yang menyebut bahawa, “setiap orang tertakluk hanya kepada batasan seperti yang ditentukan oleh undang-undang semata-mata bagi tujuan menjamin pengiktirafan dan penghormatan yang sepatutnya terhadap hak-hak dan kebebasan orang lain dan untuk mendekati keperluan-keperluan sepatutnya bagi akhlak, ketenteraman awam dan kebajikan umum dalam suatu masyarakat yang demokratik”. Bermakna, undang-undang buatan manusia juga mengakui tiada hak asasi mutlak bagi mana-mana makhluk di atas muka bumi ini!

Begitulah Islam. Perundangan Islam telah menentukan kepercayaan, pemikiran dan amal perbuatan menyeleweng yang disandarkan kepada Islam adalah suatu kesalahan dan tidak boleh disenaraikan sebagai hak asasi individu. Ia adalah soal memelihara dan mempertahankan doktrin agama yang suci.

Bagi sebuah negara Islam, undang-undang perlu ditegakkan tatkala tabiat manusia tidak lagi terkawal sehingga memudaratkan manusia yang lain (maslahah ‘ammah). Apa lagi ia membabitkan ancaman akidah dan pemikiran. Ia perlu disekat dengan segera. Berhujjah dan berdialog memang patut dilakukan tetapi perlu diawasi dengan undang-undang. Bukankah kes menghina dan mempertikaikan agama adalah jenayah menurut Islam. Ia bukan soal khilafiyyah yang boleh dikompromi. Ia bukan sekadar debat bagi menentukan kalah atau menang.

Sejarah Islam sendiri telah membuktikan bagaimana para khalifah Islam pernah mengharamkan bahkan bertindak tegas terhadap pembawa pemikiran yang menyeleweng daripada akidah ASWJ. Sebagai contoh Ma'bad al-Juhani pengasas mazhab Qadariyyah telah dihukum bunuh oleh Khalifah Abdul Malik pada tahun 80 hijriyyah. Pada zaman itu juga Imam Hassan al-Basri telah mengeluarkan fatwa menegah orang ramai menghadiri majlis yang dipimpin oleh Ma'bad al-Juhani sambil menyifatkan dia adalah seorang yang sesat lagi menyesatkan.

Seorang lagi pengikut mazhab Qadariyyah yang dihukum mati adalah Ghailan al-Dimasyqi iaitu pada zaman Khalifah Hisham bin Abdul Malik. Pada zaman Khalifah Hisham juga baginda telah menjatuhkan hukuman yang sama ke atas pembawa mazhab Jabariyyah iaitu Ja'd bin Dirham pada tahun 120 hijriyyah. Jaham bin Safwan, iaitu murid kepada Ja'd bin Dirham juga menerima nasib yang sama apabila dia juga dijatuhi hukuman bunuh pada zaman Bani Umayyah atas arahan Gabenor Khurasan pada tahun 128 hijriyyah.

Pada zaman ini pula, menjadi kelaziman bagi institusi agama berautoriti mengeluarkan fatwa tertentu atau mengambil tindakan perundangan terhadap mana-mana ajaran dan amalan yang boleh mencabuli kesucian akidah dan syariah Islam.

Perkara ini tidak sukar sekiranya semua pihak benar-benar memahami tanggungjawab pemerintah Islam dalam mempertahankan agamanya. Jika tidak, mereka akan sering menyalahkan pihak berkuasa atas dakwaan melanggar prinsip hak asasi manusia. Dalam konteks Malaysia, Seksyen 4(4), Akta Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia 1999 (Akta 597), memperuntukkan bahawa rujukan harus dibuat kepada PHAMS 1948 setakat yang tidak berlawanan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Dalam hal ini, peruntukan perlembagaan secara jelas menyatakan kedudukan dan fungsi Yang Di Pertuan Agong (YDPA) dan Sultan-Sultan atau Raja-Raja sebagai ketua agama Islam bagi negeri masing-masing di bawah Fasal (2), (3) dan (5) Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, kesemua hak, hak keistimewaan dan kuasa prerogatif YDPA dan Sultan-Sultan atau Raja-Raja sebagai Ketua Agama Islam.

Oleh yang demikian, jika YDPA dan Sultan-Sultan atau Raja-Raja telah menjalankan kuasa prerogatif untuk meluluskan undang-undang tertentu seperti Enakmen Jenayah Syariah Negeri-negeri, maka undang-undang tersebut hendaklah dipatuhi dan dihormati oleh semua rakyat Malaysia. Mana-mana tindakan ketidakpatuhan akan dikira sebagai ketidaksetiaan dan ketidakhormatan kepada YDPA dan Sultan-Sultan atau Raja-Raja. Ini adalah selari dengan prinsip Rukun Negara iaitu “Kesetiaan kepada Raja dan Negara” dan “Keluhuran Perlembagaan”.

Kesimpulannya, Islam adalah agama yang realistik. Islam mengiktiraf kebebasan hak asasi manusia tetapi melihatnya dalam ruang lingkup manusia sebagai hamba kepada Allah SWT. Islam mengenali apakah batas-batas kemanusiaan itu. Apa jua yang menepati sifat-sifat kemanusiaan, Islam tidak menafikannya. Manakala apa jua yang di luar batas-batas kemanusiaan maka ia ditegah walaupun pejuang hak asasi mendakwa ia pencabulan terhadap kebebasan. Sebaliknya perjuangan hak asasi rekaan Barat merupakan sesuatu yang relatif. Ia hanya kuda tunggangan golongan sekular dan liberalisme agama di sana.

Oleh itu, Islam tidak sekali-kali menerima konsep hak asasi acuan world-view Barat. Sesungguhnya hak asasi tidak pernah suci, tetapi manusia yang mendakwa ia suci. Adapun agama, ia adalah wahyu yang diturunkan oleh Yang Maha Berkuasa bagi membimbing manusia. Walaupun agama tidak diagung dan disucikan oleh manusia, agama tetap suci pada esensinya sendiri. Lantaran itu, menjadi hak buat umat Islam di Malaysia untuk mempertahankan mazhab ASWJ bagi memastikan akidah dan syairah Islam kekal suci dan terpelihara.