Rabu, 10 Mac 2010

AL-FATIHAH BUAT AL-MARHUM SYEIKHUL AZHAR FADHILAT AL-IMAM AL-AKBAR DR. MUHD SAYYID TANTAWI



Petang tadi, penulis agak terkejut apabila mendengar maklumat daripada Atase Agama Kedutaan Besar Malaysia di Mesir bahawa Syeikhul Azhar Fadhilat al-Imam al-Akbar Dr. Muhammad Sayyid Tantawi telah kembali ke rahmatullah. Penulis terus sahaja melayari internet membaca beberapa laman web Arab terutamanya islamonline dll bagi mendapatkan kesahihan. Rupa-rupanya Syeikhul Azhar telah meninggal dunia pagi tadi ketika dalam perjalanan untuk pulang ke Mesir selepas menghadiri satu upacara penyampaian Anugerah Malik Faisal di Riyadh, Arab Suudi.

Kematian Syeikhul Azhar ini dikatakan agak mengejut kerana beliau dilaporkan sihat ketika mengunjungi Arab Suudi. Bagaimanapun serangan jantung secara tiba-tiba menjadi titik noktah hidup beliau setelah 14 tahun menerajui Masyiyakhah al-Azhar. Sehubungan dengan itu, jenazah beliau akan dikebumikan di perkuburan al-Baqi' di Madinah. Pada usia 82 tahun, beliau pergi meninggalkan dunia yang fana' ini tanpa meninggal sebarang isyarat dan tanda. Sehingga kini, tiada siapa dapat menentukan siapakah bakal pengganti beliau, adakah Dr Ali Jum'ah, Mufti Mesir atau Dr. Ahmad Tayyib, Rektor al-Azhar?

Bagi penulis, pemergian Syeikhul Azhar sedikit sebanyak menyentuh emosi penulis. Bukan apa, masih terngiang-ngiang di telinga penulis ayat-ayat al-Qur'an yang dilafazkan dengan lancar sekali oleh Syeikhul Azhar setiap kali beliau menyampaikan syarahannya. Ingatan Syeikhul Azhar terhadap al-Qur'an amat kukuh sekali, munasabat antara ayat dan asbab nuzul ayat dihadham dengan begitu menakjubkan. Masakan tidak, beliau adalah lulusan PhD dalam bidang tafsir dan hadith dengan taqdir mumtaz pada tahun 1966. Tafsir sememangnya bidang beliau. Kitab 'al-Tafsir al-Wasith' berjumlah 15 jilid yang dihadiahkan beliau menjadi bukti dan saksi bahawa beliau adalah seorang ahli tafsir yang 'mulim' dalam keilmuannya.

Kata-kata beliau yang amat sukar untuk penulis lupakan adalah, "ihfazul al-Qur'an yabni..." (hafal lah al-Qur'an wahai anakku...". Ungkapan itu menyebabkan diri ini merasa benar-benar kerdil di hadapan seorang 'allamah sehebat Syeikhul Azhar. Peringatan beliau itu memang benar, apa gunanya ingin menjadi ilmuan Islam tetapi tidak mampu menguasai al-Qur'an sebagaimana yang dilakukan oleh masyayikh al-Azhar terdahulu? Dalam hal ini, penulis akui, benar-benar insaf dengan kejahilan dan kelemahan diri dalam menguasai ilmu-ilmu alat terutamanya al-Qur'an. Antara pesanan beliau juga, yang sukar dilupakan penulis ialah supaya umat Islam sentiasa berhati-hati dengan pergerakan Syiah yang semakin tersebar ke seluruh dunia sunni. Beliau amat menekankan kesilapan Syiah dalam memandang para Sahabat Nabi r.a.h. Pandangan seumpama ini disifatkan oleh beliau sebagai menyalahi aqidah Islam yang sebenar.

Tidak penulis nafikan, sekali sekala ada pandangan Syeikhul Azhar yang kurang dipersetujui oleh penulis, tetapi itu bukan bermakna penulis hilang hormat terhadap beliau. Fatwa-fatwa kontroversi yang dikeluarkan oleh beliau amat dimaklumi oleh penulis. Malah sepanjang berada di Mesir, penulis cuba merungkaikan beberapa persoalan berkenaan fatwa-fatwa kontroversinya melalui buku-buku tulisannya. Sebahagiannya menemui jawapan dan sebahagiannya tidak. Bagi penulis, dengan 'malakah' yang dimiliki oleh beliau, beliau punya hak untuk berijtihad dalam satu-satu isu. Tetapi terpulang kepada umat Islam sama ada mahu menerima atau menolak ijtihadnya. Beliau hanyalah seorang manusia biasa, bukan nabi dan tidak maksum daripada kesilapan dan dosa.

Semoga Allah SWT memanfaat ilmu beliau bagi diri penulis dan seluruh umat Islam, dan semoga Allah SWT mengampuni beliau dan menempatkan beliau ke dalam syurga-Nya birahmatika ya arhamar rahimin...

AL-FATIHAH

BERPADA-PADALAH DALAM BERPARTI...

Sebulan dua ni, memang penulis agak kesibukan sedikit. Di samping kerja-kerja di pejabat, penulis juga dijemput mewakili jabatan untuk menyampaikan taklimat mengenai kedudukan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam. Pelbagai pihak penulis temui ketika menyampaikan taklimat ini termasuklah orang awam, mahasiswa, pegawai kerajaan, para asatizah & tok-tok guru. Nampaknya sehingga ke hari ini, isu ini masih belum reda..masih ada beberapa jemputan berbaki yang perlu dihadiri oleh penulis.

Cuma dalam banyak-banyak majlis yang dihadiri oleh penulis, menjelaskan isu ini kepada golongan asatizah (ilmuan agama) adalah lebih sukar berbanding golongan bukan agama. Golongan bukan agama, apabila dijelaskan berserta fakta dan hujah, insya-Allah mereka akan menerimanya tanpa banyak soal lagi. Malah yang lebih dipersoalkan oleh golongan awam adalah 'apa tindakan kerajaan bagi menyekat kebiadaban gol. yg menuntut penggunaan nama Allah ini?' Itulah soalan yg biasa dihadapi oleh penulis dan rakan-rakan.

Bagaimanapun, apabila berceramah dengan ahli agama sendiri, kadang-kadang penulis merasakan sedang berada dalam medan 'debat' antara pencadang dan pembangkang. Sesetengah gol. agama menganggap kami yang menyampaikan penjelasan bagi pihak kerajaan ini adalah 'penyokong kerajaan' dan mereka berada di pihak 'pembangkang'. Inilah yang menyebabkan isu sebenar jadi hilang dan timbul isu-isu lain yang tiada kena mengena seperti pengampu kerajaan @ ada agenda politik di sebaliknya dan lain-lain.

Itulah bahana apabila ahli agama bekerja dgn kerajaan. Apa jua pendirian yang diambil dilihat ada agenda politik dan bersekongkol dengan ahli-ahli politik pihak memerintah. Agensi-agensi agama dianggap hanyalah sebagai kuda tunggangan ahli-ahli politik pihak pemerintah. Kesemua ahli agama yang wujud dalam kerajaan dibakulsampahkan dan disamatarafkan dengan ahli-ahli politik itu. Akhirnya semua kenyataan dan pendirian yang dikeluarkan oleh ahli-ahli agama kerajaan diperlekeh, diperleceh, diperbodoh-bodohkan dan ungkapan sewaktu dengannya.

Bagi penulis, ini semua berpunca drpd kefanatikan berpolitik oleh sesetengah ahli agama. Penulis sekali-kali tidak menafikan 'politik' dalam Islam bahkan Islam tidak boleh dipisahkan dengan politik. Tetapi 'berpolitik kepartian' yang melampau akan mengundang padah kepada agama Islam sendiri. Ini kerana 'parti @ jamaah' hanyalah satu 'wasilah' untuk kita menuju kpd matlamat iaitu menegak dan mempertahankan Islam. Dan 'wasilah' itu tidak semestinya sentiasa benar. Adakalanya yg hak itu tidak bersama dengan 'jamaah' yang menjadi wasilah perjuangan kita. Kata sahabi, Ibn Mas'ud r.a.: "Majoriti jamaah lah yang keluar daripada jamaah, jamaah adalah apa yang menepati kebenaran walaupun kamu berseorangan!".

Sindrom untuk membentuk semua ahli agama mesti berdakwah dengan 'satu acuan' semata-mata adalah satu bahana kpd ummatudda'wah. Kalau boleh mahu dipaksakan semua ahli agama mesti berwala' hanya dengan 'keputusan jamaah' itu semata-mata. Tak kira sama ada ahli agama itu berada dalam agensi agama, agensi penguatkuasa, agensi pendidikan dll. Kemudian, jika ada ahli agama itu yang tidak menepati keputusan jamaah tersebut, ia bermakna tidak memberi wala' maka ia terkeluar daripada jamaah!! Ini lah pemikiran dangkal yang sedang berlaku kepada sesetengah ahli agama yang berpolitik kepartian secara literal membabi buta. Malah, hal ini merugikan jamaah itu sendiri yang tidak tahu menghargai sumbangan ahli agama yang berada dlm pelbagai sektor & bidang, malah cop-cop spt tidak berwala' kpd jamaah mereka dan lain-lain mendahului penilaian yg rasional.

Sebab itu, penulis fikir perlu dibezakan antara berjamaah dan berpolitik kepartian. Bermakna setiap ahli jamaah tak semestinya ahli politik (kepartian). Mana mungkin seorang ahli jamaah yang bertugas sebagai pensyarah di sebuah universiti kerajaan bercakap lantang seperti seorang ahli politik sebuah parti di parlimen! Malah pensyarah tersebut mesti pandai memainkan siasahnya dalam ruang lingkup sebuah universiti bagi menyampaikan fikrah jamaah kepada pelajarnya. Tetapi matlamatnya tetap sama dengan matlamat jamaah iaitu menegak dan mempertahankan Islam! Di sinilah letaknya kebijaksanaan seseorang ahli jamaah. Bukan mengikuti apa jua keputusan jamaah secara membuta tuli tanpa melihat realiti dan waqi' di hadapannya.

Bagi penulis, isu kalimah Allah adalah isu yang melangkaui perbatasan jamaah kepartian. Malah dalam konteks 'Malaysia' masakini jamaah umat Islam itu sendiri perlu di aula kan. Zaman ini, sebetulnya kita sedang berdepan dengan pihak yang mahu mendekontruksikan syariah Islam secara total. Kalimah Allah bukanlah isu yang datang secara bersendirian, sebaliknya ia satu AGENDA! Hanya mereka yg terlibat secara langsung dlm agensi agama yg memahami sebenar-benarnya isu ini. Hakikatnya, semakin hari slogan 'human right' dan 'demokrasi liberal Barat' ingin dijadikan rukun hidup yang kudus dan ditaati. Di mana sahaja Islam  itu wujud, dalam kerajaan, dalam Pas, dalam UMNO, dalam PKR malah di mana-mana..ia pasti CUBA dihapuskan secara berdikit-dikit. Hanya orang Islam yang jahil dan hanyut dalam menekuni realiti ummah di saat dan detik ini sahaja yang akan terus tenggelam dalam kefanatikan dan ketaksuban berparti.