Khamis, 29 April 2010

Dakwa Pelanggan Riba' Di Bawah Jenayah Syariah


Alangkah baik jika pelanggan riba' juga dimasukkan antara pesalah jenayah syariah untuk mendidik umat Islam spy tidak memilih sistem riba'
Minggu lepas, dalam satu majlis muzakarah, penulis amat tertarik dengan ucapan perasmian yang disampaikan oleh Pesuruhjaya Agama Jabatan HaL Ehwal Terengganu, Dato' Shaikh Harun bin Shaikh Ismail. Ucapannya bersahaja tetapi 'point'nya amat memberi kesan kepada penulis. Antaranya apabila beliau menyentuh soal keruntuhan iman akhlak di kalangan umat Islam pada masa kini. Menurut beliau, sebahagian besar ia adalah berpunca daripada keterlibatan umat Islam dengan 'rezeki yang haram' hasil daripada mu'amalat yang diharamkan oleh syariat.

Antara mu'amalat yang jelas diharamkan oleh syariat adalah riba' @ bunga @ faedah @ interest @ apa-apa sajalah namanya asalkan konsepnya sama! Paling banyak ia berlaku dalam sistem perbankan dan insurans konvensional seperti kad kredit, overdraft, pinjaman peribadi, rumah, kereta, insurans nyawa dll. Dalam masa yang sama wujud sistem Islam yang dijamin mengamalkan muamalah secara Islam seperti  perbankan Islam dan takaful Islam, tetapi umat Islam masih berdegil memilih sistem konvensional walaupun tahu dengan jelas bahawa di sana ada riba'!

Allah SWT berfirman: "Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa riba), maka ketahuilah, bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu. Dan jika kamu bertaubat (dari pengambilan riba), maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak (pula) dianiaya. Surah Al-Baqarah (2): 278-279.

Justeru itu, timbul cadangan Dato' Shaikh Harun supaya pelanggan sistem riba' di kalangan umat Islam dikenakan tindakan undang-undang di bawah jenayah syariah. Jika orang berkhalwat boleh dikenakan tindakan undang-undang, mengapa pula pelanggan riba' tidak boleh? Kenakan tindakan hukuman ta'zir ke atas pelanggan riba', sekurang-kurangnya ia dapat memberi peringatan kepada umat Islam betapa seriusnya hukum Islam terhadap jenayah riba'. 

Bagaimanapun beliau tidak menafikan, sewajarnya riba' itu sendiri disekat daripada awal oleh pihak pemerintah kerana ia adalah sesuatu yang tidak mendatangkan apa-apa kebaikan kepada umat manusia melainkan mudarat semata-mata. Tetapi bagi pihak berkuasa agama yang mempunyai bidang kuasa yang terhad, apa salahnya pindaan dibuat dengan menggubal peruntukan baru dalam enakmen jenayah syariah negeri-negeri supaya pelanggan riba' muslim dikenakan tindakan undang-undang. Sekurang-kurangnya ini sebagai satu ikhtiar awal supaya akhirnya dapat membuka mata pemerintah untuk menutup segala punca dan sumber-sumber riba' dalam apa jua bentuk transaksi konvensional. Wallahu a'lam.

Ahad, 25 April 2010

TAWAR PROJEK WAKTU PILIHANRAYA, BUKANKAH IANYA RASUAH?

Wallahu a'lam, penulis bukanlah seorang mufti untuk berkata demikian, tetapi hati penulis cenderung untuk mengatakan ianya satu rasuah. Tiada projek akan ditawarkan pada hari-hari biasa, tetapi apabila menjelang pilihanraya terutamanya pilihanraya kecil, jentera parti kedua-dua belah pihak sama ada kerajaan atau pembangkang akan turun dan berkempen dalam bentuk menawarkan projek tertentu. Lebih parah lagi, masing-masing akan 'mengugut' rakyat, jika mahu projek tersebut dapat dilaksanakan maka pangkah lah calon parti mereka.

Lihat sahaja pelbagai tawaran dan janji telah ditaburkan kepada rakyat Hulu Selangor. Tapi ingat! Tawaran dan janji itu hanya akan dapat diraih jika calon parti mereka menang. Jika kalah, maknanya tiada apa-apa akan diperoleh oleh rakyat di tempat tersebut kecuali menunggu pilihanraya lain sama ada kecil atau umum. Kadang-kadang ada rakyat yang sengaja mendoakan supaya ada YB mereka yang meninggal dunia supaya segala masalah mereka selama ini, segala tuntutan yang tak diendahkan, segala projek2 yang terbengkalai dan macam-macam lagi dapat ditunaikan atau sekurang-kurangnya diluahkan pada waktu pilihanraya. Al-maklumlah, kalau pilihanrajaya kecil, mana ada menteri kabinet yang tak turun padang...

Ketika berkursus di Mesir pada tahun lepas, penulis tanyakan persoalan ini kepada Profesor Ekonomi al-Azhar yang juga anggota Akadami Fiqh Islam Antarabangsa, beliau berpendapat ahli politik (terutamanya pihak parti pemerintah) yang menawarkan projek-projek pembangunan pada hari-hari menjelang pilihanraya telah mengamalkan rasuah politik yang dipanggil dengan risywah jama'iyyah. Menurut Dr. Muhammad Umar perkara ini juga berlaku kepada parti pemerintah di Mesir, kerana projek-projek tersebut tidak ditawarkan melainkan hanya pada waktu pilihanraya menjelang tiba.

Oleh kerana itulah penulis amat bersetuju dengan pandangan Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man jika sistem pilihanraya kecil seperti yang diadakan sekarang dihentikan kerana ia banyak membuka ruang untuk berlakunya rasuah. Sila baca laporan di bawah:

HENTIKAN SISTEM PILIHANRAYA KECIL-TUAN IBRAHIM

KUALA LUMPUR, 16 April: Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) berpendapat sistem pilihan raya kecil (PRK) di negara ini wajar dihentikan dan diganti dengan pemilihan terus wakil dari parti yang telah menang pada pilihan raya umum (PRU).

Memberi pandangan melalui blognya, beliau berkata proses PRK yang diamal pada waktu ini sangat bercelaru sehingga menimbulkan kecaman dan kritikan pelbagai pihak.

"Bilamana berlaku sebarang kematian kepada wakil rakyat, maka apakah perlu diadakan pilihanraya semula bagi menggantikannya? Saya berpendapat bahawa parti politik yang memenangi pilihanraya umum berhak menamakan terus pengganti, sebagaimana yang dijalankan di negara jiran tanpa memerlukan pilihanraya kecil.

"Isu undi pos, sistem kawalan penggunaan jentera kerajaan dalam pilihanraya, isu rasuah dan sogokan, pengisytiharan pelbagai projek setelah pembubaran Dewan Rakyat, dan isu penggunaan media rasmi sebagai media kempen oleh parti pemerintah adalah antara pelbagai isu yang memerlukan kesungguhan dan ketegasan SPR bagi melahirkan keadilan dalam sistem pilihanraya di negara ini," tulisnya.

Selain pelanggaran peraturan, pilihan raya kecil juga ujarnya merupakan medan berleluasanya amalan rasuah apabila pelbagai janji ditabur dan jutaan peruntukan diluluskan.

Kesannya menyebabkan pengundi tidak lagi memilih wakil mereka secara tenang dan jujur, bahkan ianya banyak dipengaruhi oleh suasana pada hari pengundian.

"Rakyat digula-gulakan setiap kali PRK; sehingga ada kata-kata sinis “kalau inginkan pembangunan segera, doakan kematian wakil rakyat," tulisnya lanjut.

Selain itu, cadangan lantikan terus dari parti yang menang juga jelasnya mampu menyelesaikan permasalahan wakil rakyat lompat parti kerana kaedah itu memberi lebih kuasa dan hak kepada parti yang telah menang pada PRU.

"Saya berpendapat sebarang tindakan melompat parti, bermakna wakil tersebut telah hilang kalayakan sebagai wakil rakyat, dan kekosongan kerusi hendaklah diisi oleh parti yang memenanginya dalam PRU. Sistem pilihanraya di Malaysia yang menjadikan asas kepada parti bukan individu mesti diiktiraf dan dilayan secara adil," jelasnya lagi.

Sehubungan itu, kewajaran mengadakan PRK tegasnya perlu dinilai semula atau negara beralih memikirkan kaedah baru yang mampu memnyelesaikan permasalahan tersebut.

Isnin, 5 April 2010

SEBAT KARTIKA DIPINDA

Penulis sebenarnya agak kurang bersetuju dengan pandangan SS Mufti Perak yang mengatakan bahawa hukuman sebat Kartika boleh dipinda kerana ia bukan hukum hudud sebaliknya hanyalah hukum ta'zir. Bagi penulis, memang betul hukuman yang dikenakan ke atas Kartika itu bukan hudud tetapi kesalahan yang dilakukan oleh Kartika tetap di bawah kesalahan hudud. Usaha yang dilakukan oleh pihak berkuasa agama untuk melaksanakan hukuman sebat juga adalah salah satu langkah ke arah melaksanakan hudud secara total pada masa hadapan. Sebab itu, kita melihat pihak berkuasa agama telah melakukan kajian yg mendalam supaya kaedah sebatan dilakukan benar-benar menepati kaedah sebatan hudud yg sebenar biarpun tidak menepati kadar yg sebenar iaitu 40 @ 80 kali sebatan.

Bagi penulis di sini terpakainya kaedah "ma la yudraku kullu la yutraku kulluh" maksudnya "apa yang tidak dapat dilaksanakan secara keseluruhan, tidak ditinggalkan secara keseluruhan". Alangkah baiknya jika hukuman itu dapat dijalankan walaupun secara beransur-ansur. Bukankah dgn pelaksanaan itu dpt menghilangkan segala persepsi negatif masyarakat yg menganggap hukum Islam itu kejam dan bersifat mendera. Jika ia tidak dijalankan, maka akan timbul suara-suara mereka yg jahil dan tidak faham mengatakan bahawa hukum Islam itu menzalimi wanita, tidak sesuai, tidak praktikal malah telah lapuk di tinggal zaman. Inilah yg menjadi kebimbangan penulis! Sila baca laporan di bawah...

PEGUAM MUSLIM BANTAH SULTAN GUGUR HUKUMAN SEBAT KARTIKA

KUANTAN, 2 April — Persatuan Peguam-peguam Muslim Malaysia (PPMM) hari ini kecewa dengan keputusan Sultan Pahang yang membolehkan hukuman sebat ke atas bekas model, Kartika Sari Dewi Shukarno digantikan dengan kerja-kerja khidmat sosial.

Setiausaha Agung PPMM Abdul Halim Bahari berkata, keputusan itu tidak mengambil kira hasrat dan kemahuan Kartika yang mahu disebat mengikut lunas syariah.

“Dia (Kartika) telah menghadapi pelbagai tekanan supaya merayu terhadap hukuman sebatan syarie tetapi dia tetap mahu undang-undang Islam dilaksanakan ke atasnya.

“Undang-undang Islam telah menetapkan secara definitif hukuman bagi kesalahan meminum arak.

“Walaupun sebatan syarie sebanyak enam kali itu tidak mencapai jumlah yang ditetapkan oleh hukum syarak, namun ia perlu dilaksanakan kerana hampir dengan hukum syarak,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan di sini selepas Kartika memulakan kerja khidmat sosial.

Beliau berkata, PPMM mewakili lebih 1,000 ahli yang berkelulusan undang-undang dan syariah bimbang keputusan itu tidak mempunyai kebolehpercayaan dari segi undang-undang.

“Walaupun bertindak sebagai Ketua Agama Negeri, Sultan Pahang seharusnya mempertahankan undang-undang Islam serta memperkukuhkan institusi mahkamah syariah.

“Jadi hak dan kuasa sebagai Ketua Agama hendaklah dijalankan mengikut hukum agama itu sendiri.

“Sultan Pahang ada menyatakan hukuman kerja-kerja khidmat sosial ini digantikan atas faktor kemanusiaan sedangkan hukuman rotan tersebut adalah amat ringan.

“Ini kerana sebatan syariah amat berbeza dengan sebatan sivil yang mencedera dan menzalami pesaah. Sebatan syariah lebih bersifat mendidik sebagaimana bapa mendidik anak,” katanya.

Abdul Halim berkata, peringanan hukuman bagi kesalahan syariah hendaklah dibuat atas nasihat mufti.

“Sekiranya hendak meringankan sesuatu hukuman terlebih dahulu mesti mendapatkan nasihat mufti.

“Mufti pula bertanggungjawab menasihati Sultan berdasarkan hukum syarak. Dalam hal ini kita tidak dapat mencari satu kesimpulan mengenai perkara ini,” katanya lagi.