Rabu, 24 Mac 2010

UBAH RUKUN NEGARA DARIPADA 'TUHAN' KEPADA 'ALLAH'?

Penulis sebenarnya agak keberatan nak berikan komen isu ini memandangkan penulis amat menghormati Tok Guru Haji Hadi (TGHH) sebagai salah seorang tokoh ilmuan Islam. Bagaimanapun pandangan seseorang ulama tak sentiasanya tepat, adakalanya ia kurang tepat...yang benar semestinya hanyalah al-Qur'an dan al-Sunnah. Semoga Allah SWT merahmati beliau, parti pimpinannya dan pendirian-pendiriannya.

Bagi penulis, Rukun Negara hanyalah satu ideologi kebangsaan yang bertujuan untuk menyatupadukan rakyat negara ini, sesuai dengan latarbelakang ia diwujudkan iaitu untuk mengatasi punca peristiwa berdarah 13 Mei 1969. Antara kaedah berkesan yang difikirkan adalah mencari titik yang boleh dipersetujui bersama oleh seluruh rakyat Malaysia. Maka rukun yang pertama menyebut kepercayaan kepada tuhan, iaitu menganuti dan mengamalkan agama mengikut kepercayaan masing-masing. Ia bukan bermakna kita mengiktiraf agama lain tetapi kita mengiktiraf KEWUJUDAN kepelbagaian penganut agama di dalam negara ini. 

Pada fikiran penulis, prinsip ini sesuai dengan fasa 2 dalam Piagam Madinah ketika membahaskan tentang hubungan antara umat Islam dan bukan Islam. Piagam itu menyebut "kaum Yahudi Bani 'Auf adalah SATU UMAT dengan orang mukmin. Bagi Yahudi agama mereka dan bagi orang Islam agama mereka". Atau dalam nas Arabnya:-
أن يهود بني عوف أمة مع المؤمنين، لليهود دينهم، وللمسلمين دينهم

Kalimah SATU UMAT di sini tentu sekali tidak dimaksud oleh Rasulullah SAW bahawa kita dan golongan Yahudi adalah termasuk dalam satu golongan yang samatarafnya di sisi Allah SWT. Oleh kerana itu Rasulullah SAW menjelaskan pula selepasnya bahawa bagi kita agama kita dan bagi mereka agama mereka. Jadi, apa yang dimaksud di sini adalah semangat kebangsaan @ nasionalisma antara kita dan bukan Islam sebagai rakyat sebuah negara melangkaui perbezaan agama. Di sini wujud persamaan dengan apa yang ingin diterapkan dalam Rukun Negara.

Tetapi jika kita ubah kepercayaan kepada tuhan kepada kepercayaan kepada Allah, penulis tidak pasti adakah ideologi kebangsaan atau ideologi keagamaan yang akan terbentuk? Jika jawapannya ideologi kebangsaan, benarkah tekaan itu? Kerana Malaysia adalah sebuah negara yang mempunyai kepelbagaian agama, bukan sahaja agama sawami spt Islam & Kristian tetapi juga agama paganisme spt Hindu & Buddha serta agama yang berkonsepkan animisme & dinimisme spt yg dipercayai oleh orang asli dll.  

Tetapi jika jawapannya yang akan terbentuk adalah ideologi keagamaan, maka bersedialah untuk kita menerima konsep 'kesamarataan agama' @ pluralisme agama. Mengapa? Ini kerana jika kita menerapkan Allah sebagai tuhan semua rakyat tanpa mengira apa jua kepercayaan yang dianuti oleh rakyat negara ini, maka bersedialah untuk menerima hakikat bahawa slogan 'Allah adalah tuhan sekalian  agama!'. Jika Allah adalah tuhan sekalian agama apalagi yang eksklusifnya bagi umat Islam hatta pertukaran ke agama lain pun tak perlu dirisaukan kerana tuhan agama lain itu juga sama. Ini adalah bahana apabila Rukun Negara itu berubah menjadi ideologi keagamaan. Oleh itu, biarlah ia kekal menjadi ideologi kebangsaan sebagaimana awal mula ia digagaskan.

Isu ini sebenarnya  perlu kepada pemahaman yang mendalam kerana ia berkait rapat dengan pemikiran dan ideologi. Kita  tidak menolak konsep universal Islam kerana memang segala-gala di alam ini adalah ciptaan Allah SWT, tetapi dalam masa yang sama kita tidak boleh menisbahkan perkara yang Dia tidak sandarkan kepada Zat-Nya seperti mengatakan Allah Tuhan sekalian agama kerana Allah hanya menisbahkan Dia sebagai Tuhan kepada agama Islam. Fahaman yang mempercayai Allah sebagai tuhan sekalian agama ini adalah berdasarkan falsafah sesat transcendent unity of religions.  

Seperti juga Rukun Iman, mana mungkin kita memaksakan umat lain untuk menerima rukun iman hanya kerana negara ini adalah negara Islam! Bagi penulis apa yang penting adalah kita mengukuhkan kedudukan Islam sebagaimana yang telah termaktub dalam perlembagaan negara. Itu lebih penting kerana itu adalah undang-undang tertinggi negara melambangkan 'title' sebenar sesebuah negara itu sama ada Islam @ tidak. Jika hari ini, hukum sebat syariah telah mula dilaksanakan tetapi dengan kadar yang terhad kepada 6 sebatan, mengapa ahli-ahli parlimen tidak bahaskan supaya dibuat pindaan agar kadar sebenar sebagaimana yang termaktub di dalam al-Qur'an dapat dilaksanakan?

Akhirnya, lupakanlah isu remeh temeh spt ingin meminda Rukun Negara, malah kalau bukan kerana peristiwa 13 Mei, boleh jadi Rukun Negara pun tidak ada...lagipun isu kalimah Allah yang ditimbulkan oleh Herald bukan berpunca daripada keinginan mereka ingin menggunakan kalimah tersebut sebagai satu teologi yang disepakati bersama oleh semua Katolik, tetapi ia hanya terjemahan kepada God utk versi Melayu, adapun versi-versi bukan Melayu masih kekal dalam bahasa masing-masing dan langsung tak guna Allah...inilah satu AGENDA seperti kata paderi lawrence, tapi kita umat Islam terus berbalah meleret-leret sesama sendiri tanpa memahami isu sebenar..

Wallahu a'lam..

Rabu, 10 Mac 2010

AL-FATIHAH BUAT AL-MARHUM SYEIKHUL AZHAR FADHILAT AL-IMAM AL-AKBAR DR. MUHD SAYYID TANTAWI



Petang tadi, penulis agak terkejut apabila mendengar maklumat daripada Atase Agama Kedutaan Besar Malaysia di Mesir bahawa Syeikhul Azhar Fadhilat al-Imam al-Akbar Dr. Muhammad Sayyid Tantawi telah kembali ke rahmatullah. Penulis terus sahaja melayari internet membaca beberapa laman web Arab terutamanya islamonline dll bagi mendapatkan kesahihan. Rupa-rupanya Syeikhul Azhar telah meninggal dunia pagi tadi ketika dalam perjalanan untuk pulang ke Mesir selepas menghadiri satu upacara penyampaian Anugerah Malik Faisal di Riyadh, Arab Suudi.

Kematian Syeikhul Azhar ini dikatakan agak mengejut kerana beliau dilaporkan sihat ketika mengunjungi Arab Suudi. Bagaimanapun serangan jantung secara tiba-tiba menjadi titik noktah hidup beliau setelah 14 tahun menerajui Masyiyakhah al-Azhar. Sehubungan dengan itu, jenazah beliau akan dikebumikan di perkuburan al-Baqi' di Madinah. Pada usia 82 tahun, beliau pergi meninggalkan dunia yang fana' ini tanpa meninggal sebarang isyarat dan tanda. Sehingga kini, tiada siapa dapat menentukan siapakah bakal pengganti beliau, adakah Dr Ali Jum'ah, Mufti Mesir atau Dr. Ahmad Tayyib, Rektor al-Azhar?

Bagi penulis, pemergian Syeikhul Azhar sedikit sebanyak menyentuh emosi penulis. Bukan apa, masih terngiang-ngiang di telinga penulis ayat-ayat al-Qur'an yang dilafazkan dengan lancar sekali oleh Syeikhul Azhar setiap kali beliau menyampaikan syarahannya. Ingatan Syeikhul Azhar terhadap al-Qur'an amat kukuh sekali, munasabat antara ayat dan asbab nuzul ayat dihadham dengan begitu menakjubkan. Masakan tidak, beliau adalah lulusan PhD dalam bidang tafsir dan hadith dengan taqdir mumtaz pada tahun 1966. Tafsir sememangnya bidang beliau. Kitab 'al-Tafsir al-Wasith' berjumlah 15 jilid yang dihadiahkan beliau menjadi bukti dan saksi bahawa beliau adalah seorang ahli tafsir yang 'mulim' dalam keilmuannya.

Kata-kata beliau yang amat sukar untuk penulis lupakan adalah, "ihfazul al-Qur'an yabni..." (hafal lah al-Qur'an wahai anakku...". Ungkapan itu menyebabkan diri ini merasa benar-benar kerdil di hadapan seorang 'allamah sehebat Syeikhul Azhar. Peringatan beliau itu memang benar, apa gunanya ingin menjadi ilmuan Islam tetapi tidak mampu menguasai al-Qur'an sebagaimana yang dilakukan oleh masyayikh al-Azhar terdahulu? Dalam hal ini, penulis akui, benar-benar insaf dengan kejahilan dan kelemahan diri dalam menguasai ilmu-ilmu alat terutamanya al-Qur'an. Antara pesanan beliau juga, yang sukar dilupakan penulis ialah supaya umat Islam sentiasa berhati-hati dengan pergerakan Syiah yang semakin tersebar ke seluruh dunia sunni. Beliau amat menekankan kesilapan Syiah dalam memandang para Sahabat Nabi r.a.h. Pandangan seumpama ini disifatkan oleh beliau sebagai menyalahi aqidah Islam yang sebenar.

Tidak penulis nafikan, sekali sekala ada pandangan Syeikhul Azhar yang kurang dipersetujui oleh penulis, tetapi itu bukan bermakna penulis hilang hormat terhadap beliau. Fatwa-fatwa kontroversi yang dikeluarkan oleh beliau amat dimaklumi oleh penulis. Malah sepanjang berada di Mesir, penulis cuba merungkaikan beberapa persoalan berkenaan fatwa-fatwa kontroversinya melalui buku-buku tulisannya. Sebahagiannya menemui jawapan dan sebahagiannya tidak. Bagi penulis, dengan 'malakah' yang dimiliki oleh beliau, beliau punya hak untuk berijtihad dalam satu-satu isu. Tetapi terpulang kepada umat Islam sama ada mahu menerima atau menolak ijtihadnya. Beliau hanyalah seorang manusia biasa, bukan nabi dan tidak maksum daripada kesilapan dan dosa.

Semoga Allah SWT memanfaat ilmu beliau bagi diri penulis dan seluruh umat Islam, dan semoga Allah SWT mengampuni beliau dan menempatkan beliau ke dalam syurga-Nya birahmatika ya arhamar rahimin...

AL-FATIHAH

BERPADA-PADALAH DALAM BERPARTI...

Sebulan dua ni, memang penulis agak kesibukan sedikit. Di samping kerja-kerja di pejabat, penulis juga dijemput mewakili jabatan untuk menyampaikan taklimat mengenai kedudukan penggunaan kalimah Allah oleh bukan Islam. Pelbagai pihak penulis temui ketika menyampaikan taklimat ini termasuklah orang awam, mahasiswa, pegawai kerajaan, para asatizah & tok-tok guru. Nampaknya sehingga ke hari ini, isu ini masih belum reda..masih ada beberapa jemputan berbaki yang perlu dihadiri oleh penulis.

Cuma dalam banyak-banyak majlis yang dihadiri oleh penulis, menjelaskan isu ini kepada golongan asatizah (ilmuan agama) adalah lebih sukar berbanding golongan bukan agama. Golongan bukan agama, apabila dijelaskan berserta fakta dan hujah, insya-Allah mereka akan menerimanya tanpa banyak soal lagi. Malah yang lebih dipersoalkan oleh golongan awam adalah 'apa tindakan kerajaan bagi menyekat kebiadaban gol. yg menuntut penggunaan nama Allah ini?' Itulah soalan yg biasa dihadapi oleh penulis dan rakan-rakan.

Bagaimanapun, apabila berceramah dengan ahli agama sendiri, kadang-kadang penulis merasakan sedang berada dalam medan 'debat' antara pencadang dan pembangkang. Sesetengah gol. agama menganggap kami yang menyampaikan penjelasan bagi pihak kerajaan ini adalah 'penyokong kerajaan' dan mereka berada di pihak 'pembangkang'. Inilah yang menyebabkan isu sebenar jadi hilang dan timbul isu-isu lain yang tiada kena mengena seperti pengampu kerajaan @ ada agenda politik di sebaliknya dan lain-lain.

Itulah bahana apabila ahli agama bekerja dgn kerajaan. Apa jua pendirian yang diambil dilihat ada agenda politik dan bersekongkol dengan ahli-ahli politik pihak memerintah. Agensi-agensi agama dianggap hanyalah sebagai kuda tunggangan ahli-ahli politik pihak pemerintah. Kesemua ahli agama yang wujud dalam kerajaan dibakulsampahkan dan disamatarafkan dengan ahli-ahli politik itu. Akhirnya semua kenyataan dan pendirian yang dikeluarkan oleh ahli-ahli agama kerajaan diperlekeh, diperleceh, diperbodoh-bodohkan dan ungkapan sewaktu dengannya.

Bagi penulis, ini semua berpunca drpd kefanatikan berpolitik oleh sesetengah ahli agama. Penulis sekali-kali tidak menafikan 'politik' dalam Islam bahkan Islam tidak boleh dipisahkan dengan politik. Tetapi 'berpolitik kepartian' yang melampau akan mengundang padah kepada agama Islam sendiri. Ini kerana 'parti @ jamaah' hanyalah satu 'wasilah' untuk kita menuju kpd matlamat iaitu menegak dan mempertahankan Islam. Dan 'wasilah' itu tidak semestinya sentiasa benar. Adakalanya yg hak itu tidak bersama dengan 'jamaah' yang menjadi wasilah perjuangan kita. Kata sahabi, Ibn Mas'ud r.a.: "Majoriti jamaah lah yang keluar daripada jamaah, jamaah adalah apa yang menepati kebenaran walaupun kamu berseorangan!".

Sindrom untuk membentuk semua ahli agama mesti berdakwah dengan 'satu acuan' semata-mata adalah satu bahana kpd ummatudda'wah. Kalau boleh mahu dipaksakan semua ahli agama mesti berwala' hanya dengan 'keputusan jamaah' itu semata-mata. Tak kira sama ada ahli agama itu berada dalam agensi agama, agensi penguatkuasa, agensi pendidikan dll. Kemudian, jika ada ahli agama itu yang tidak menepati keputusan jamaah tersebut, ia bermakna tidak memberi wala' maka ia terkeluar daripada jamaah!! Ini lah pemikiran dangkal yang sedang berlaku kepada sesetengah ahli agama yang berpolitik kepartian secara literal membabi buta. Malah, hal ini merugikan jamaah itu sendiri yang tidak tahu menghargai sumbangan ahli agama yang berada dlm pelbagai sektor & bidang, malah cop-cop spt tidak berwala' kpd jamaah mereka dan lain-lain mendahului penilaian yg rasional.

Sebab itu, penulis fikir perlu dibezakan antara berjamaah dan berpolitik kepartian. Bermakna setiap ahli jamaah tak semestinya ahli politik (kepartian). Mana mungkin seorang ahli jamaah yang bertugas sebagai pensyarah di sebuah universiti kerajaan bercakap lantang seperti seorang ahli politik sebuah parti di parlimen! Malah pensyarah tersebut mesti pandai memainkan siasahnya dalam ruang lingkup sebuah universiti bagi menyampaikan fikrah jamaah kepada pelajarnya. Tetapi matlamatnya tetap sama dengan matlamat jamaah iaitu menegak dan mempertahankan Islam! Di sinilah letaknya kebijaksanaan seseorang ahli jamaah. Bukan mengikuti apa jua keputusan jamaah secara membuta tuli tanpa melihat realiti dan waqi' di hadapannya.

Bagi penulis, isu kalimah Allah adalah isu yang melangkaui perbatasan jamaah kepartian. Malah dalam konteks 'Malaysia' masakini jamaah umat Islam itu sendiri perlu di aula kan. Zaman ini, sebetulnya kita sedang berdepan dengan pihak yang mahu mendekontruksikan syariah Islam secara total. Kalimah Allah bukanlah isu yang datang secara bersendirian, sebaliknya ia satu AGENDA! Hanya mereka yg terlibat secara langsung dlm agensi agama yg memahami sebenar-benarnya isu ini. Hakikatnya, semakin hari slogan 'human right' dan 'demokrasi liberal Barat' ingin dijadikan rukun hidup yang kudus dan ditaati. Di mana sahaja Islam  itu wujud, dalam kerajaan, dalam Pas, dalam UMNO, dalam PKR malah di mana-mana..ia pasti CUBA dihapuskan secara berdikit-dikit. Hanya orang Islam yang jahil dan hanyut dalam menekuni realiti ummah di saat dan detik ini sahaja yang akan terus tenggelam dalam kefanatikan dan ketaksuban berparti.    

Jumaat, 5 Mac 2010

PENGARUH PENJAJAHAN BARAT DALAM MENSEKULARKAN TANAH MELAYU

 
Artikel penulis ialah bil. 11
Alhamdulillah, Jurnal Penyelidikan JAKIM kali ke-22/2009 telah pun selamat berada di pasaran. Seperti keluaran-keluaran yang lalu, penulis sekali lagi menyumbangkan sebuah artikel. Bagaimanapun, kali ini artikel tersebut ditulis dalam Bahasa Arab. Penulis dimaklumkan bahawa ia adalah permintaan daripada Ketua Pengarah JAKIM sendiri. Apa pun penulis mengucapkan tahniah kepada sidang editor jurnal pada kali ini yang telah bertungkus lumus dalam menyiapkan jurnal ini buat tatapan mereka yang berminat dengan nilai-nilai akademik dalam pembacaan!

Bagi mereka yang tidak tahu berbahasa Arab, artikel penulis dalam jurnal ini membahaskan isu berkaitan kesan-kesan yang ditinggalkan oleh penjajah Barat dalam usaha mensekularisasikan Tanah Melayu. Antara yang dibincangkan adalah pengaruh sekularisasi dalam pemerintahan dan undang-undang, tarbiyah dan pendidikan serta sosial kemasyarakatan. Sebelum itu, penulis membentangkan secara panjang lebar tentang kedudukan Islam dari segi aqidah, kehidupan beragama, kehidupan berpolitik, kehidupan bermasyarakat, pendidikan dan kebudayaan serta undang-undang dalam masyarakat Melayu sebelum kedatangan penjajah. Wallahu a'lam.