Jumaat, 29 Januari 2010

ADAKAH PENGANUT KRISTIAN SUDAH TAK MENGENAL KEPERCAYAAN SENDIRI?

Alhamdulillah, pada Khamis lalu (28 Jan 2010), JAKIM telah berjaya mengadakan Wacana Penggunaan Lafaz Allah bertempat di Auditorium D8 Kompleks D, Putrajaya. Majlis telah dirasmikan oleh KP JAKIM dan ucaptama telah disampaikan oleh tuan guru penulis Dr. Zulkifli Muhammad al-Bakri. Penulis pula dijemput bersama dua orang lagi sebagai panel pembentang kertas kerja. Penulis membentang kertas bertajuk 'Implikasi Penggunaan Lafaz Allah Bukan Islam Terhadap Pemikiran Umat Islam di Malaysia'. Us. Zamihan pula membentangkan kertas bertajuk 'Hikmah di Sebalik Isu Kalimah Allah: Satu Analisa. Manakala Tuan Haji Mahamad Nasir Disa pula bercakap Isu Penggunaan Kalimah Allah dari aspek perundangan.
Apa yg penulis kesalkan adalah apabila penulis terbaca komen seorang penganut Kristian dalam blog Malaysian Insider yang menyebut kononnya penulis tersilap dalam mengemukakan fakta berkenaan doktrin Kristian. Dia mendakwa kononnya semenjak dia membesar dalam agama Kristian, agamanya tidak pernah mengajar bahawa Jesus Christ adalah tuhan! Penulis kurang pasti apakah mazhab anutan pemberi komen ini? Protestan atau Katolik. Yg pasti mustahil bukan daripada kedua-duanya kerana kedua-dua mazhab ini berpegang kpd the divinity of Jesus. Tetapi kemungkinan dia adalah seorang 'unitarian'. Untuk menjawab tuduhan ini, penulis perturunkan bandingan antara Tuhan dan Jesus menurut 'The Authorized King James Bible of 1611'...Penulis boleh nilai, ada beza atau tidak antara Jesus dan Tuhan? Jika tiada beza bermakna Jesus itu adalah Tuhan dan penulis tersebut tak perlu menyembunyikan doktrin agamanya.

Adapun, jika penulis komen itu adalah seorang unitarian, penulis ingin tegaskan konsep kefahaman unitarian tidak jauh bezanya dengan trinitarian bagi penganut agama Islam seperti penulis. Di sini penulis perturunkan doktrin sebenar penganut unitarian tentang Jesus dan hubungannya dengan Tuhan. Menurut Rev. Samuel J. May:

"All Unitarians believe that Jesus was one with God, -- in a spiritual sense; the sense in which he prayed (John xvii. 21-23) that all who shall be brought to believe on him might become one with him and the Father. We believe he was wholly devoted to God, was led always by his Holy Spirit, and had no desire but to do his will. We all believe that Jesus was not a self-existent, but a created being, dependent upon and accountable to the one Supreme, whom he often addressed as his Father and his God". (http://www-distance.syr.edu/sammaybelieve.html)

Dalam Islam, faham yang seumpama ini dianggap menyamakan sifat manusia dengan sifat tuhan. Ia termasuk dalam bab 'wahdatul wujud' iaitu apabila unitarian masih menganggap Jesus sebagai anak tuhan sekaligus memberi makna Jesus adalah sebahagian dr zat tuhan itu sendiri, 'hulul' iaitu menganggap tuhan menempat dalam diri manusia atau 'ittihad' iaitu tuhan boleh bersatu dengan manusia. Malah teori son of god langsung tidak tergugat dalam doktrin unitarian. Oleh kerana itu, ketika membentang kertas tersebut, penulis tegaskan penganut 'unitarian' juga pada hakikat menganggap tuhan itu Jesus dan Jesus itu tuhan dlm konteks penulis memahaminya menurut kaca mata Islam.  

Wallahu a'lam.

Khamis, 21 Januari 2010

MUZAKARAH PAKAR KALIMAH ALLAH DI IKIM


Tuan Guru Haji Hadi berjaya membentangkan secara ilmiah dan penuh adab penggunaan kalimah 'Allah' menurut sudut pandang al-Qur'an, al-Sunnah dan al-Siyasah al-Syar'iyyah




I think today is a historic day when IKIM successfully gather the three largest Malay-Muslim parties in Malaysia, the UMNO, PAS and PKR to discuss the issue of the use of word Allah by non-Muslims. UMNO represented by Religious Advisor to the Prime Minister, Dato 'Dr. Abdullah Md Zin, PAS represented by its own president, Dato 'Seri Haji Hadi Awang. And PKR was represented by Head of Religious Bureau, Dr. Muhammad Manuty.


Generally, the three parties agreed that the use of the word Allah by non-Muslims is prohibited and banned if it can be misleading and has elements of other religious propaganda against Muslims.


I also think, the point should be understood in addressing this issue is that, it is issues related to language and non-Christian theology. If it issues related to Christian theology, Christians will certainly change the name of their god to Allah in all their versions of the Bible. But the question is, why they want to translate god to Allah only in the Malay Bible? While, other Christians who do not speak Malay still call their god with God and other names.

Therefore, Muslims must understand the reality of this issue so that we do not mistakenly discuss any matters that have nothing to do with this issue until causing disagreement among Muslims themselves. Wallahu a'lam.

Ahad, 17 Januari 2010

COULD DATO' WAN REMAIN STEADFAST???



This question is always hovering in the writer's mind. However, be grateful for KP JAKIM seen very consistent to continue to defend the sanctity of Islam. Alhamdulillah...kita berbangga kerana Dato' Wan terus berani menyatakan pendirian tanpa perlu gentar dan takut kepada sesiapa selain Allah SWT. I don't think the statement issued by some political leaders lately is truly sincere because today we are in the era of political interest...Wallahu a'lam..

Sabtu, 16 Januari 2010

KEADAAN MAKIN KUSUT???


Melihat perkembangan terbaru hari ini dan semalam, penulis boleh katakan keadaan menjadi semakin kusut dan bukan bertambah baik. Isu kalimah Allah ini sepatutnya ditangani tanpa memikirkan sebarang kepentingan terutamanya kepentingan politik. Kenyataan Dato' Seri Nazeri Aziz bagi penulis amat mengejutkan dan tak dapat diterima sama sekali, lebih-lebih lagi proses rayuan sedang dijalankan dan di sana terdapat satu lagi kes yang membabitkan Sidang Injil Borneo (SIB) yang menggunakan oleh Allah.


Selain ia memperlihatkan seolah-olah 'aqidah Islam itu boleh 'dikompromi' ia juga seolah-olah satu isyarat wujudnya dualisme dalam sistem perundangan bagi Malaysia Barat dan Malaysia Timur. Apakah ini prinsip yang bersesuaian dengan Perlembagaan Persekutuan atau ia sebenarnya atas dasar 'kepentingan politik'???


Apa pun penulis ucapkan tahniah kepada KP JAKIM yang telah memberi respons awal terhadap kenyataan Nazeri tersebut. Ia tidak mungkin berlaku dan sepatutnya hanya satu sistem yang standard digunapakai bagi seluruh rakyat negara ini. Penulis yakin apa yang lebih utama, KP JAKIM mahu supaya kepentingan Islam dan umat Islam terus dibela dan dipelihara di negara ini. Ia adalah menjangkaui apa jua kepentingan pihak-pihak tertentu termasuk kepentingan politik mereka!   


Dalam kekalutan ini juga, penulis agak terkejut apabila tibat-tiba TPM mengusulkan pula supaya satu Majlis Rundingan Antara Agama ditubuhkan. Penulis tidak pasti apa motif sebenarnya di sebaliknya cadangan ini? Apa pula agenda penubuhan majlis ini? Adakah ia sama dengan apa yang pernah dituntut oleh pihak tertentu pada 2001 yang lalu..IFC atau Interfaith Commission@Council? Sama kah ia? Wallahu a'lam... 

Jumaat, 15 Januari 2010

THE REAL MOTIVE BEHIND 'ALLAH' COURT ISSUE

“We must all realise that this is not an ‘Allah’ issue alone. The ‘Allah’ issue has become the vehicle to ensure that our federal constitution is not buried and Syariah law becomes the law of the country. This is the real danger.”
Father Lawrence Andrew; Editor, Herald Tribune
17 March 2009; Malaysiakini

Vatican support for Allah signature campaign

17 March 2009
by Joe Fernandez

A signature campaign that activists in Sabah and Sarawak have initiated on the right of Christians in Malaysia to use the term ‘Allah’ for God is said to have received the support of the Vatican.

Kota Kinabalu church activist Ronnie Klassen said Herald editor Father Lawrence Andrew, who is in Rome on a periodic visit to the Vatican, had indicated this in an email dated March 14, in reply to his request for views and support of the signature campaign.

It is understood that the contents of the email could not have been penned without the prior approval of the Holy See.

Lawrence wrote: “We must all realise that this is not an ‘Allah’ issue alone. The ‘Allah’ issue has become the vehicle to ensure that our federal constitution is not buried and Syariah law becomes the law of the country. This is the real danger.”

He cited contradictions in Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi’s recent public statements that indicate inherent ‘danger’ for the status of the federal constitution.

Abdullah, he pointed out, has assured that Malaysia is not a theocracy but at the same time has insisted that it is a "Negara Islam".

“...There can be no Negara Islam without Syariah law and culture. So, is he not slowly preparing to make Syariah law the law of the country?” asked Lawrence.

Lawrence’s email was brief, said Klassen, but the priest - who will leave Rome today - gave the assurance that the church’s lawyers are studying the issue.

The government has prohibited the Herald, a Catholic weekly, from using the word ‘Allah’ on the ground that it could mislead Muslims.

The matter is currently under judicial review and a decision is expected on May 28.

Mulahazah:

Lihatlah bagaimana mereka bersatu bagi menangani isu ini, sedangkan umat Islam terus berpecah kepada pelbagai pandangan..malah ada yang menjadi 'kelab penyokong Kristian' untuk menggunakan kalimah 'Allah'. Perlu ditegaskan apa yang kita larang adalah penggunaan 'KALIMAH' 'ALLAH'..bukan menafikan Allah itu sebagai Tuhan yang menciptakan semua makhluk termasuk si Kristian, Yahudi dll...

Tetapi kita tegas untuk mengatakan 'Allah' adalah Tuhan bagi agama Islam dan BUKAN tuhan bagi agama lain...kerana mengatakan 'Allah adalah tuhan sekalian agama' akan membawa kepada pluralisme agama dan itulah Wahdatul Adyan yg menyalahi aqidah Islam!!!

Rabu, 13 Januari 2010

UCAPTAMA KETUA PENGARAH JAKIM DALAM MUZAKARAH ISU KALIMAH 'ALLAH' DI MASJID WILAYAH PERSEKUTUAN, KUALA LUMPUR PADA 13 JAN 2010



Dato' Hj. Wan Mohamad bin Dato' Sheikh Abdul Aziz, Ketua Pengarah JAKIM


Untuk mengetahui penjelasan dan pendirian JAKIM berkenaan isu kalimah 'ALLAH', para pembaca boleh klik di sini. Untuk makluman, teks ini dibaca oleh Ketua Pengarah JAKIM di hadapan para pimpinan NGO's Islam sebelum satu Resolusi berkenaan isu ini dikeluarkan untuk diserahkan kepada Yang Di-Pertuan Agong.

Khamis, 7 Januari 2010

ISU KALIMAH ALLAH BUKAN ISU TEOLOGI







Antara punca kesilapan golongan yang cuba mempertahankan penggunaan kalimah 'Allah' oleh bukan Islam @ Kristian adalah kerana memandang isu ini adalah isu teologi semata-mata. Hakikatnya ia bukan isu teologi tetapi isu ini lebih kepada kepentingan missionary Kristian. Perlu diingat apa yang dipohon oleh Herald adalah MENTERJEMAH KALIMAH 'GOD' KEPADA 'ALLAH' atas alasan ada kalangan penganut Katolik yang berbahasa Melayu dan BUKAN untuk MEMPERTAHANKAN DOKTRIN GOD MENURUT KRISTIAN!!! Jika ianya isu teologi, pihak Kristian perlu berbahas dan mengemukakan affidavit berupa manuskrip-manuskrip asal kitab suci mereka yang menyebut nama Allah kepada pihak mahkamah.

Isunya di sini adalah TERJEMAHAN semata-mata!!! Jika kita mengkaji Bible, kita akan memahami bahawa agama Kristian membenarkan nama tuhan dipanggil mengikut bahasa kaum masing-masing, jika merujuk kepada Bible berbahasa Cina, mereka menterjemahkan God kepada Shen atau Shang-Ti (bagi Bible Protestan) dan Shangzhu atau Tianzhu (bagi Bible Katolik). Begitu juga dapati sesetengah Bible menyebut nama tuhan dalam bahasa Yunani kuno berbunyi Theos dan bahasa Eropah Barat berbunyi Deus. Kristian Arab pula menterjemahkan Bible mereka daripada bahasa Hebrew berbunyi Eloh, Elohim, Yahuwa dll kepada Allah. Di negara-negara Eropah, Amerika dan Australia yang didominasi oleh penganut Kristian pelbagai mazhab mereka menterjemah nama tuhan mereka sebagai 'God'.

Persoalannya, mengapa apabila mereka mahu menterjemahkan perkataan 'God' di negara ini kepada 'Allah' sedangkan 'Allah' bukan perkataan Melayu. Mengapa mereka tidak mahu menterjemahkannya kepada 'Tuhan'? Sedangkan kamus-kamus berautoriti dan pengamalan budaya masyarakat di Malaysia menterjemahkan istilah God kepada Tuhan. Keengganan mereka itu memberi indikasi bahawa di sana adalah agenda lain yang ingin dilakukan oleh pihak Kristian! MISSIONARY!!! Ia sebagaimana kejayaan mereka melakukannya di Indonesia dan di negara-negara lain. Bermakna implikasi akan datang jika umat Islam di negara ini membenarkan penggunaan tersebut adalah seperti berikut....

Akhirnya akan lahir istilah...'Allah' adalah Tuhan sekalian agama...so, agama apa pun yang dianuti, semuanya menyembah kepada Tuhan Yang Sama walaupun berbeza dari segi kaedah peribadatannya. Inilah faham pluralisme agama yang sesat lagi menyesatkan. Wal'iyazubillah...

Sabtu, 2 Januari 2010

HUJAH MENOLAK PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH OLEH KRISTIAN

Penulis menerima banyak feedback hasil daripada keputusan mahkamah tentang kebenaran penggunaan kalimah Allah oleh pihak Kristian baru-baru ini. Sebenarnya penulis telah menulis hujah-hujah menjawab alasan mengapa pihak Kristian tidak dibenarkan menggunakan kalimah Allah di negara ini. Artikel ini telah diterbitkan dalam Jurnal Penyelidikan JAKIM ke-21/2008. Ia juga penulis senaraikan dalam link 'Artikel di Jurnal Penyelidikan' dalam blog ini. Bagaimanapun para pembaca boleh klik di sini untuk membaca artikel hujah-hujah tersebut. Wallahu a'lam.

Jumaat, 1 Januari 2010

PENGGUNAAN KALIMAH ALLAH BAGI AGAMA LAIN MENURUT WAKIL AL-AZHAR



Penulis bersama Syeikh Abdul Fattah 'Allam di pejabat beliau di Masyiyakhah al-Azhar, Mesir

Penulis sempat mengajukan persoalan ini kepada Wakil al-Azhar @ Naib Syeikh al-Azhar Syeikh Abdul Fattah 'Allam. Beliau menjelaskan bahawa perkara ini sebenarnya telah dibawa ke pengetahuan Syeikh al-Azhar oleh Duta Malaysia ke Mesir. Beliau berpendapat bahawa tindakan kerajaan Malaysia menegah penggunaan kalimah Allah dalam kalangan bukan Islam adalah tepat. Ini kerana kalimah Allah tidak boleh disamaertikan dengan kalimah Rabb yang membawa makna Yang Mewujudkan. Sebagaimana maklum penganut bukan Islam menamakan sebarang tuhan yang mereka sembah seperti batu, haiwan, matahari dan lain-lain sebagai Allah. Hal ini sudah tentu amat tidak wajar sama sekali dan menyalahi maksud kalimah Allah itu sendiri sebagaimana yang termaktub di dalam al-Qur’an dan al-Hadith. Untuk mendengar perbincangan penulis dengan beliau dalam Bahasa Arab, sila download audio di sini.